Hedayati F S, Ghorban Shiroudi S, Khalatbari J.
(2025). Comparing the effectiveness of cognitive behavioral therapy and mentalization-based therapy on emotional-social competence of female students with internet addiction. Rooyesh. 14(7), 145-154.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-6436-fa.html
هدایتی فاطمه السادات، قربان شیرودی شهره، خلعتبری جواد.
(1404). مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و درمان مبتنی بر ذهنیسازی بر شایستگی هیجانی-اجتماعی دانش آموزان دختر با اعتیاد به اینترنت رویش روان شناسی 14 (7) :154-145URL: http://frooyesh.ir/article-1-6436-fa.html
1- گروه خانواده و مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- گروه خانواده و مشاوره، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، sh.ghorbanshiroudi@toniau.ac.ir
3- گروه روانشناسی، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
چکیده: (100 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری و درمان مبتنی بر ذهنیسازی بر شایستگی هیجانی-اجتماعی دانش آموزان دختر با اعتیاد به اینترنت انجام شد. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پس آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماه بود. جامعه آماری این پژوهش دانشآموزان دختر مقطع متوسطه دوم شهر ابرکوه (استان یزد) در سال 1404 بودند. 45 نفر با روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس از دو مدرسه انتخاب و در سه گروه آزمایش 1 (15 نفر)، آزمایش 2 (15 نفر) و کنترل (15 نفر) بهصورت تصادفی جایگزین شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه شایستگی هیجانی-اجتماعی (ESCQ؛ زو و ای، 2012) و آزمون اعتیاد به اینترنت (IAT؛ یانگ، 1996) استفاده شد. هر یک از گروههای درمانی طی 8 جلسه درمانی، مداخلات را بهصورت گروهی دریافت کردند. از آزمون تحلیل واریانس اندازهگیری مکرر جهت تجزیه و تحلیل آماری استفاده شد. نتایج نشان داد که پیشآزمون شایستگی هیجانی-اجتماعی با نمرات پسآزمون و پیگیری تفاوت معناداری داشت (05/0>P). همچنین نتایج دلالت بر این داشت که هر دو درمان نسبت به گروه کنترل تغییرات معناداری در شایستگی هیجانی-اجتماعی ایجاد کردند (05/0>P)؛ ضمن اینکه مشخص شد تفاوت معناداری بین دو مداخله درمان شناختی رفتاری و درمان مبتنی بر ذهنیسازی وجود نداشت (05/0<P). در مجموع میتوان نتیجه گرفت که هر دو مداخله درمان شناختی رفتاری و درمان مبتنی بر ذهنیسازی اثربخشی یکسانی بر افزایش شایستگی هیجانی-اجتماعی افراد داشته است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1404/4/29 | پذیرش: 1404/5/21 | انتشار الکترونیک: 1404/7/10