دانشگاه اصفهان ، ghaderi68@yahoo.com
چکیده: (2196 مشاهده)
در دهه گذشته علاقه به چگونگی ادراک عمل و عملکرد آیینهای کودک نسبت به رفتار دیگران افزایش یافته است و تحقیقات رفتاری روی رشد و اهمیت مکانیسمهای ادراک عمل و عمل آیینهوار (تقلید، الگوبرداری و پیش بینی هدف) تمرکز کردهاند. عدهای به پایههای عصبی آیینگی عمل، شناسایی علایم الکتروفیزیولوژیک خاص یا ارتباط نواحی مغز، مکانیسمهای اجرایی و کارکردی مفیدی که منجر به عمل آیینهای میشوند، پرداختهاند. عدهای پیشنهاد کردهاند که عمل آیینهای نتیجهی پردازش و فرایندهای سطح بالاتر بوده، و نهایتاً عدهای پیامدهای عملکرد آیینهای در مورد کارکردهای اجتماعی با توجه به نقش آن در ادراک عمل و تقویت روابط اجتماعی را مورد بحث قرار دادهاند. مقاله حاضر مروری است بر مبانی و مفاهیم ادراک عمل و عمل آیینهای در کودکان، ساز و کارهای زیربنایی عصب شناسی، شناختی و اجتماعی موجود، سیر رشدی و تحولی، نحوه سنجش و ارزیابی و همچنین بررسی رئوس نظریات و ادعاهای محققین اخیر در این زمینه. تاثیرات و کاربرد آیینه سازی عمل در رشد ادراک اجتماعی و شناخت اجتماعی در مراحل رشد کودکان مورد بحث قرار گرفته است.
نوع مقاله:
تحلیلی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تحولی دریافت: 1396/10/2 | پذیرش: 1397/2/27 | انتشار الکترونیک: 1398/5/10