 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Akbari-Zardkhaneh S,  Zandi S,  Qorbani-Vanajemi M. 
(2018).  Conceptualization of Sensemaking and its Practical Implications in Industrial and Organizational Psychology.  Rooyesh. 7(2),  179-204. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1069-fa.html   
                    
                    اکبری زردخانه سعید،  زندی سعید،  قربانی وناجمی میلاد.
(1397).  مفهوم سازی معنابخشی و ملاحظات کاربردی آن در روان شناسی صنعتی و سازمانی  رویش روان شناسی 7 (2) :204-179URL: http://frooyesh.ir/article-1-1069-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشگاه شهید بهشتی 
 2- دانشگاه علامه طباطبائی ، english.zandi@gmail.com
 3- دانشگاه تهران 
                    
                    
                    چکیده:       (4701 مشاهده)
                    
                    
                    این مقاله معنابخشی را به عنوان یکی از مفاهیم برخاسته از علوم شناختی معرفی کرده است و ملاحظات کاربردی این مفهوم را در روانشناسی صنعتی-سازمانی مورد بررسی قرار داده است. معنابخشی تلاشی در جهت درک منظم و منطقی رویدادها معرفی شده است که به رویدادهای محیطی و رفتار افراد معنا می بخشد و درک تغییرات ناگهانی در محیط بیرونی را تسهیل می کند که این امر به عمل متناسب با تغییرات منجر می شود. مفهوم نظری و دلالت های کاربردی معنابخشی امروزه در مطالعات سازمانی و مدیریتی کشورهای توسعه یافته به موضوعی راهبردی جهت دستیابی مؤثرتر به اهداف معین تبدیل شده است. در این مقاله، ابتدا مفهوم سازی معنابخشی ارائه شده و سپس مؤلفه های متمایزکنندۀ آن از سایر فرایندهای تبیینی (مانند تفسیر و درک و فهم) بیان گردیده است. بعلاوه، دلالتهای کاربردی معنابخشی در روانشناسی صنعتی و سازمانی مورد مداقه قرار گرفته است که به عنوان مصداق به چگونگی کاربرد معنابخشی در جهت کاهش فرسودگی شغلی، ارتقای رضایت شغلی و افزایش انگیزش شغلی در سازمانها پرداخته شده است. در پایان، به چالش های موجود در این مسیر اشاره شده است.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
تحلیلی |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی سازمانی  دریافت: 1396/11/10 | پذیرش: 1397/3/6 | انتشار الکترونیک: 1397/4/12