Rajabi Dehnavi N, Ferdosi N, Ghorbani M. Effectiveness of Teaching of Persian Language with Melodic Intonation Therapy (MIT) on the Executive Function in 7-10 Year Male Persian Autistic Children. Rooyesh 2019; 8 (8) :91-98
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1253-fa.html
رجبی دهنوی ناهید، فردوسی ندا، قربانی مریم. تاثیر آموزش زبان فارسی با گفتار آهنگین بر کارکردهای اجرائی پسران 7 تا 10 ساله اتیستیک فارسی زبان. رویش روان شناسی. 1398; 8 (8) :91-98
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1253-fa.html
1- کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی، دانشگاه پیام نور اصفهان ، narajabi2016@gmail.com
2- مدرس، دانشگاه پیام نور اصفهان
3- استادیار، دانشگاه پیام نور اصفهان
چکیده: (2024 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی روش آموزش زبان فارسی با گفتار آهنگین، روی کارکردهای اجرایی پسران10-7 ساله اتیستیک فارسی زبان است. در این پژوهش با توجه به ماهیت موضوع از روش نیمهتجربی و طرحهای پیشآزمون و پس آزمون استفاده شد. پنج پسر اتیستیک فارسی زبان هفت تا ده ساله در سرای اتیسم خمینی شهر به شکل نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در ابتدا فرم شرح حال کودکان با کمک والدین و مربیان آنها تکمیل شد. در مرحله پیشآزمون از آزمون سنجش رشد نیوشا برای اندازهگیری مهارتهای زبان بیانی، دریافتی و گفتاری و از آزمون برج لندن برای اندازهگیری کارکرد اجرایی استفاده شد. آموزش زبان فارسی با کلام آهنگین به صورت انفرادی، برای هر کودک به مدت 46 جلسهی 20 الی 30 دقیقهای انجام شد. پس از آموزش، آزمونهای پسآزمون گرفتهشد. آزمون سنجش رشد نیوشا پس از آموزش، افزایش مهارتهای زبان بیانی، دریافتی و گفتاری را نشان داد. درآزمون برج لندن تفاوت معنادار بین پیشآزمون و پسآزمون دیده شد(0.05>P). آموزش زبان فارسی با گفتار آهنگین میتواند باعث تقویت کارکردهای اجرایی کودکان اتیستیک شود اما برای مشاهده تاثیرات چشمگیرتربه حجم نمونه وسیعتر نیاز است
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1397/4/15 | ویرایش نهایی: 1398/9/10 | پذیرش: 1397/5/26 | انتشار الکترونیک: 1398/8/10