Nik bakht A. Review of novel computerized and virtual interventions in the field of depression and anxiety: cognitive bias modification. Rooyesh 2019; 8 (8) :137-148
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1325-fa.html
استادیار گروه مشاوره و روان شناسی، دانشگاه هرمزگان ، nikbakht472@gmail.com
چکیده: (2050 مشاهده)
هدف اصلی مقاله حاضر ارائه آخرین نتایج بدست آمده در حوزه مطالعات اصلاح سوگیری شناختی برای ارتقای دانش متخصصان و پژوهشگران در مورد تأثیرات اصلاح سوگیری شناختی هم از چشمانداز مبانی و هم کاربردی میباشد. اولین پژوهشها در این زمینه با تمرکز بر اصلاح سوگیری تفسیری و سوگیریهای توجهی انجام شدهاند. پژوهشهایی که با هدف اصلاح سوگیریهای شناختی انجام شدهاند، اغلب از گونههای مختلف پارادایم آموزشی مبتنی بر سناریو که توسط میتوز و مکینتاش طراحی شدهاند، استفاده کردهاند. این روشها مزایایی دارند از جمله اینکه روشهای اصلاح سوگیری شناختی نسبت به روشهای سنتی درمان، کمتر طاقتفرسا بوده و برای بیماران قابل پذیرشترند. دلیل آن هم این است که افکار و باورهای شخصی مستقیما وارسی نمیشوند و مستلزم تعامل اجتماعی یا ملاقاتهایی که باعث بدنامی برای مراکز سرپایی می شود را ندارند و همچنین، بینش بیماران مورد نیاز نیست، زیرا هدف اصلاح سوگیری شناختی به طور مستقیم زیربناهایی نگهدارندهی سوگیریهای شناختی است، چیزی که مداخلههای درمانی سنتیتر نظیر شناختی-رفتاری صرفا ممکن است امیدوار باشند که بهطور غیرمستقیم آنها را تحت تأثیر قرار دهند. بنابراین به نظر میرسد درگیر شدن بیماران با این روش آسانتر باشد. پژوهشهای پیشین به صورت نسبتا قوی و منسجم نشان دادهاند که امکان اصلاح فرآیندهای سوگیری شناختی وجود دارد، اما اطلاعات چندانی در مورد تعمیمدهی این تأثیرات ارائه نشده است. بنابراین در این مرور، پژوهشهایی انتخاب شدند که به بررسی انتقال تأثیرات آموزش اصلاح سوگیری شناختی پرداخته بودند.
نوع مقاله:
مروری سیستماتیک |
موضوع مقاله:
روانشناسی عمومی دریافت: 1397/6/3 | ویرایش نهایی: 1398/9/13 | پذیرش: 1397/6/19 | انتشار الکترونیک: 1398/8/10