Hassani M, Najjari M, Roshani ali benasee H, kabiri A, Mahmudi Marjanian A. (2019). Investigating the relationship between dimensions of occupational, personal, support and task factors with professional learning activities of teachers.
Rooyesh.
8(9), 199-208.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1463-fa.html
حسنی محمد، نجاری مهدی، روشنی علی بنه سی روشنی علی بنه سی حسن، کبیری افشار، محمودی مرجانیانن اکبر. بررسی رابطه ابعاد عوامل شغلی، شخصی، پشتیبانی و وظیفه ای با فعالیت های یادگیری حرفهای دبیران رویش روان شناسی 1398; 8 (9) :208-199
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1463-fa.html
1- استاد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه ، mhs_105@yahoo.com
2- دکتری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه
3- دانشجوی دکتری، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه
4- استادیار، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه
5- کارشناسی ارشد، دانشکده آزاد اسلامی، واحد ارومیه
چکیده: (2077 مشاهده)
هدف تحقیق حاضر بررسی رابطه ابعاد عوامل شغلی، شخصی، پشتیبانی و وظیفهای بر فعالیتهای یادگیری حرفهای دبیران مرد دورهی دوم متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش ارومیه در سال تحصیلی 1396-1397 است. این تحقیق از لحاظ هدف از نوع کاربردی است و از نظر روش، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل 336 نفر بود و حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان برابر 180 نفر تعیین گردید. برای نمونهگیری از روش نمونهگیری تصادفی ساده استفاده شده است. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه محق ساخته است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده، از رگرسیون ساده و تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که ابعاد استقلال شغلی، تنوع شغلی، فشار کاری و وضعیت شغلی مربوط به عامل شغلی، ابعاد خستگی روانی و آمادگیروانی مربوط به عامل شخصی؛ ابعاد حمایت همکار و حمایت مافوق مربوط به عامل پشتیبانی و همچنین عامل وظیفهای فعالیتهای یادگیری حرفهای دبیران را پیشبینی میکند. بنابراین با توجه به نتایج، فعالیتهای یادگیری حرفهای دبیران را میتوان بر اساس ابعاد عوامل شغلی، شخصی، پشتیبانی و وظیفهای پیش بینی کرد، که لازمه این امر توجه ویژه به عوامل مذکور در دورههای تربیت دبیر و همچنین دورههای آموزش ضمن خدمت دبیران است
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1397/10/25 | پذیرش: 1398/1/22 | انتشار الکترونیک: 1398/9/10