1- دانشجوی دکتری، دانشگاه تهران
2- دانشیار، دانشگاه تهران ، ehejazi@ut.ac.ir
چکیده: (4787 مشاهده)
آموزش به روش معکوس، رویکردی نسبتاً جدیدی در دنیا است. در کلاس درس معکوس، شیوه متداول تدریس وارونه میشود و به جای اینکه تکالیف در خانه و تدریس در مدرسه و کلاس درس انجام شود، دانشآموزان درس را در خانه و از طریق ویدیو یا پادکست میآموزند که معلم از پیش آماده کرده و در اختیار آنها قرار داده است و در کلاس به انجام تکالیف و پرسش و پاسخ میپردازند. در کلاس، معلم موضوع کلی را مطرح میکند و دانشآموزان موظفاند درباره آن فکر و تحقیق کنند و مطالبی را که فهمیدهاند در کلاس برای یکدیگر توضیح دهند؛ سپس معلم آن را تدریس میکند. انجام تکالیف، تکرار و تمرین، پرسش و پاسخ و بحث بر روی مباحث آموزشی بخشی از فعالیت کلاسی است که جایگزین تدریس در کلاس درس میشود و در نهایت تغییر چیدمان کلاس درس منجر به افزایش انگیزه، پویایی و ایجاد یادگیری عمیقتر میشود. در جهان امروز که شناخت و سواد مجازی و تکنولوژیکی دانش آموزان بالا رفته و در زمانی که انواع کتابها و ویدیوهای آموزشی مورد استفاده و استقبال هستند، یادگیری معکوس میتواند به راحتی وارد سیستم آموزشی ما شود. هدف پژوهش حاضر بررسی فرآیند یادگیری و انگیزش در کلاس معکوس است. در این مطالعه، به بررسی پیشینه پژوهش در ارتباط با متغیرها پرداخته شد و فرآیند یادگیری و انگیزش در کلاس معکوس مورد بررسی قرار گرفت. براساس یافتهها، میتوان گفت که رویکرد معکوس با احتمال بیشتری نیازهای دانشجویان برای انگیزش، خودمختاری و رقابتی بودن را برآورده میکند و چون دانشجو باید خود به مشارکت و جستوجوی دانش بپردازد موجب ایجاد یادگیری پایدار میشود.
نوع مقاله:
تحلیلی |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1398/1/1 | پذیرش: 1398/5/16 | انتشار الکترونیک: 1398/11/10