مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 10 - ( شماره پیاپی 43/ دی 1398 )                   سال 8 شماره 10 صفحات 188-181 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tajipoor A, Abbasi Motlagh F. The Effect of Behavioral Activation Therapy on Coping Strategies in Students with Generalized Anxiety Disorder. Rooyesh 2019; 8 (10) :181-188
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1611-fa.html
تاجی پور آمنه، عباسی مطلق فرزانه. تأثیر درمان فعال‌سازی رفتاری بر راهبردهای مقابله‌ای دانشجویان با اختلال اضطراب فراگیر. رویش روان شناسی. 1398; 8 (10) :181-188

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1611-fa.html


1- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد، لرستان، ایران. ، amenehtajipoor@gmail.com
2- کارشناس روانشناس بالینی، مؤسسه حکمت رضوی، لرستان، ایران.
چکیده:   (1992 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر درمان فعال­سازی رفتاری بر راهبردهای مقابله­ای دانشجویان با اختلال اضطراب فراگیر انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون همراه با گروه کنترل بود. تعداد 30 نفر از دانشجویان دختر مقطع کاردانی و کارشناسی دانشگاه خرم آباد پس از ارزیابی بالینی اولیه و بر اساس ملاک­های پژوهش، انتخاب و به­صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان گمارده شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 90 دقیقه­ای (هفته­ای دوبار) برنامه گروه درمانی فعال­سازی رفتاری را دریافت کردند؛ گروه کنترل در لیست انتظار قرار گرفت. به­منظور جمع­آوری اطلاعات در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون از پرسشنامه راهبردهای مقابله­ای لازاروس و فولکمن استفاده شد. داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس یک­راهه تجزیه و تحلیل شدند. یافته­های حاصل از پژوهش نشان داد با کنترل اثر پی­ آزمون، بین میانگین نمرات پس­آزمون گروه‌های آزمایش و گروه کنترل در مؤلفه­های راهبردهای مقابله­ای تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به یافته­های حاصل از پژوهش می­توان اظهار کرد که درمان فعال­سازی رفتاری بر افزایش راهبرد مقابله­ای مسئله­مدار و کاهش راهبرد مقابله­ای هیجان­مدار تأثیر معناداری دارد. در  مجموع  پیشنهاد می­شود که  گروه درمانی فعال سازی رفتاری به عنوان شیوه مناسبی جهت بهبود راهبردهای مقابله­ای دانشجویان با اختلال اضطراب فراگیر، توسط مشاوران و روان­درمانگران در نظر گرفته شود.
متن کامل [PDF 649 kb]   (15 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1398/1/13 | ویرایش نهایی: 1398/10/28 | پذیرش: 1398/2/18 | انتشار الکترونیک: 1398/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb