Hemmati K, Mosavi S J. (2020). The Effect of Mindfulness Training with an Islamic Approach on Subjective Vitality and School Well-Being of High School Female Students.
Rooyesh.
8(12), 81-90.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1612-fa.html
همتی خدیجه، موسوی سیدجمال. تأثیر آموزش ذهنآگاهی با رویکرد اسلامی بر نشاط ذهنی و بهزیستی مدرسه دانشآموزان دختر دوره متوسطه رویش روان شناسی 1398; 8 (12) :90-81
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1612-fa.html
1- کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، زنجان، ایران. ، Hemmati1393@yahoo.com
2- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، واحد زنجان، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان، ایران.
چکیده: (2277 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش ذهنآگاهی با رویکرد اسلامی بر نشاط ذهنی و بهزیستی مدرسه دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی همراه با پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر پایۀ دوم دوره متوسطۀ دوم شهر زنجان در سال تحصیلی 98-1397 تشکیل دادهاند، که از این بین 30 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل به نسبت یکسان گمارده شدند. افراد گروه آزمایش، برنامه آموزشی ذهنآگاهی مبتنی بر رویکرد اسلامی را در 8 جلسه 120دقیقهای بهصورت گروهی (در هر هفته یک جلسه) دریافت کردند؛ گروه کنترل هیچگونه مداخلهای را دریافت نکردند. بهمنظور گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای نشاط ذهنی حالتی (SVS) و بهزیستی مدرسه (SW-BQ) در دو مرحله پیشآزمون و پسآزمون استفاده شد. جهت تجزیه و تحیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل دادههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون، بین میانگین نمرات نشاط ذهنی و بهزیستی مدرسه و ابعاد آن در مرحله پسآزمون در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنیداری وجود دارد. بهعبارتدیگر، آموزش ذهنآگاهی با رویکرد اسلامی، باعت افزایش نشاط ذهنی و بهبود بهزیستی مدرسه در دانشآموزان گروه آزمایش شده است. با استناد به یافتههای این پژوهش، می توان از آموزش ذهنآگاهی با رویکرد اسلامی به عنوان مداخلهای مناسب جهت افزایش نشاط ذهنی و بهبود بهزیستی دانش آموزان بهره برد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1398/1/14 | پذیرش: 1398/3/7 | انتشار الکترونیک: 1398/12/10