مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 8، شماره 12 - ( شماره پیاپی 45/ اسفند 1398 )                   سال 8 شماره 12 صفحات 140-131 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Madani Gilvan S S, Moghtader L. Comparison of Executive Functions and Components of Adaptation in Students with and without Learning Disabilities. Rooyesh 2020; 8 (12) :131-140
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1875-fa.html
مدنی گیلوان سیده سمیرا، مقتدر لیلا. مقایسه کارکردهای اجرایی و مولفه‌های سازش یافتگی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. رویش روان شناسی. 1398; 8 (12) :131-140

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1875-fa.html


1- کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی رشت ، S.S.MADANI.G@GMAIL.COM
2- استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی رشت
چکیده:   (2046 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی و مولفه­های سازش یافتگی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری بود.روش پژوهش علی- مقایسه­ای بود. نمونه پژوهش نیز شامل60 دانش آموز دوره ابتدایی (30 نفر دانش آموزان با ناتوانی یادگیری و 30 نفر دانش آموزان بدون ناتوانی یادگیری) بود که با توجه به پیشینه پژوهش­های مرتبط با این حیطه و ملاک ورود به پژوهش و خروج از آن به روش نمونه­گیری دردسترس برای دانش آموزان با ناتوانی یادگیری و هدفمند برای دانش­آموزان بدون ناتوانی یادگیری انتخاب شدند و آزمون عصب-روانشناختی و شخصیتی کولیج، پرسشنامه سازگاری دانش آموز سینها و سینک و آزمون هوش وکسلر را تکمیل کردند. داده­ها با استفاده از آزمون­هایt  گروه­های مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین نمره کل کارکردهای اجرایی و مولفه­های تصمیم گیری، برنامه ریزی و بازداری دو گروه دانش آموزان با ناتوانی یادگیری  و دانش آموزان بدون ناتوانی یادگیری تفاوت معنی­دار وجود دارد (01/0>P). همچنین، بین نمره کل سازش یافتگی و مولفه­های اجتماعی و تحصیلی دو گروه دانش آموزان ناتوانی یادگیری و دانش آموزان بدون ناتوانی یادگیری تفاوت معنی­دار وجود دارد (01/0>P). بر اساس یافته­های بدست آمده دانش آموزان با ناتوانی یادگیری نسبت به دانش آموزان بدون ناتوانی یادگیری دارای سطوح پایین­تری از کارکردهای اجرایی و مولفه­های سازش یافتگی هستند.
 
متن کامل [PDF 405 kb]   (42 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1398/9/12 | ویرایش نهایی: 1399/1/6 | پذیرش: 1398/11/11 | انتشار الکترونیک: 1398/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb