Madani Gilvan S S, Moghtader L. Comparison of Executive Functions and Components of Adaptation in Students with and without Learning Disabilities. Rooyesh 2020; 8 (12) :131-140
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1875-fa.html
مدنی گیلوان سیده سمیرا، مقتدر لیلا. مقایسه کارکردهای اجرایی و مولفههای سازش یافتگی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری. رویش روان شناسی. 1398; 8 (12) :131-140
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1875-fa.html
1- کارشناس ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی رشت ، S.S.MADANI.G@GMAIL.COM
2- استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی رشت
چکیده: (2046 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی و مولفههای سازش یافتگی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری بود.روش پژوهش علی- مقایسهای بود. نمونه پژوهش نیز شامل60 دانش آموز دوره ابتدایی (30 نفر دانش آموزان با ناتوانی یادگیری و 30 نفر دانش آموزان بدون ناتوانی یادگیری) بود که با توجه به پیشینه پژوهشهای مرتبط با این حیطه و ملاک ورود به پژوهش و خروج از آن به روش نمونهگیری دردسترس برای دانش آموزان با ناتوانی یادگیری و هدفمند برای دانشآموزان بدون ناتوانی یادگیری انتخاب شدند و آزمون عصب-روانشناختی و شخصیتی کولیج، پرسشنامه سازگاری دانش آموز سینها و سینک و آزمون هوش وکسلر را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از آزمونهایt گروههای مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد بین نمره کل کارکردهای اجرایی و مولفههای تصمیم گیری، برنامه ریزی و بازداری دو گروه دانش آموزان با ناتوانی یادگیری و دانش آموزان بدون ناتوانی یادگیری تفاوت معنیدار وجود دارد (01/0>P). همچنین، بین نمره کل سازش یافتگی و مولفههای اجتماعی و تحصیلی دو گروه دانش آموزان ناتوانی یادگیری و دانش آموزان بدون ناتوانی یادگیری تفاوت معنیدار وجود دارد (01/0>P). بر اساس یافتههای بدست آمده دانش آموزان با ناتوانی یادگیری نسبت به دانش آموزان بدون ناتوانی یادگیری دارای سطوح پایینتری از کارکردهای اجرایی و مولفههای سازش یافتگی هستند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1398/9/12 | ویرایش نهایی: 1399/1/6 | پذیرش: 1398/11/11 | انتشار الکترونیک: 1398/12/10