Jalilvand M, Moradi S. (2020). The Effect of Visual and Kinetic Mental Imagery on Learning the Basketball Triple Shoot with Emphasis on the Inner and Outer Dimension of Mental Imagery.
Rooyesh.
9(6), 99-108.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1912-fa.html
جلیلوند محمد، مرادی شهلا. تاثیر تصویرسازی ذهنی بینایی و جنبشی بر یادگیری شوت سهگام بسکتبال با تاکید بر بعد درونی و بیرونی تصویرسازی ذهنی رویش روان شناسی 1399; 9 (6) :108-99
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1912-fa.html
1- استادیار رفتار حرکتی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران.
2- کارشناسی ارشد رفتار حرکتی،گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. ، moradi13651366@gmail.com
چکیده: (2649 مشاهده)
پربار کردن جلسات تمرین و به حداکثر رساندن مهارتهای یادگیری شاگردان، همواره یکی از دغدغههای مربیان و معلمان ورزش است. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر تصویرسازی ذهنی بینایی و جنبشی بر یادگیری شوت سهگام بسکتبال با تاکید بر بعد درونی و بیرونی تصویرسازی ذهنی بود. طرح پژوهش از نوع نیمه تجربی با پیشآزمون-پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دختر رشته تربیت بدنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در نیمسال دوم سال تحصیلی 98-97 بود. شصت نفر از دانشجویان مبتدی مونث با روش نمونهگیری هدفمند در این پژوهش شرکت کردند. شرکتکنندگان پرسشنامه تصویرسازی حرکتی هال و مارتین(1997) را تکمیل کرده و سپس بر اساس نمرات آن در 5 گروه(تصویرسازی جنبشی درونی، جنبشی بیرونی، بینایی درونی، بینایی بیرونی و گروه کنترل) قرار گرفتند. جلسات تمرینی شامل شش جلسه تمرین بود که در آن گروههای آزمایش در هر جلسه 30 تمرین تصویرسازی و 30 شوت سهگام بسکتبال انجام دادند. برای تحلیل دادهها از آزمونهای تحلیل کوواریانس یکراهه و همچنین تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. یافتهها نشان دادند که بین گروههای تصویرسازی با گروه کنترل تفاوت معناداری در پسآزمون شوت سهگام بسکتبال وجود داشت(01/0p<) و گروه تصویرسازی بینایی بیرونی نسبت به سایر گروههای تصویرسازی عملکرد بهتری در پسآزمون داشت(01/0p<). یافتهها نشان داد تصویرسازی از جمله عوامل اثرگذار بر یادگیری مهارتهای مختلف حرکتی است و هر دو بعد درونی و بیرونی تصویرسازی باعث بهبود یادگیری و عملکرد فراگیران میشود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
نوروسایکولوژی دریافت: 1398/10/20 | پذیرش: 1399/2/8 | انتشار الکترونیک: 1399/6/10