 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Mohammadian D,  Ahmadi S,  Ilanloo H. 
(2020).  The comparison of resilience and educational self-regulation and coping strategy in girl and boy students.  Rooyesh. 9(6),  37-44. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1973-fa.html   
                    
                    محمدیان داود،  احمدی صدیقه،  ایلانلو حسین.
(1399).  مقایسه تاب آوری و خودتنظیمی هیجان وراهبردهای مقابله با استرس دردانش آموزان دختروپسر  رویش روان شناسی 9 (6) :44-37URL: http://frooyesh.ir/article-1-1973-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. 
 2- استادیار، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، sedahmadi1390@gmail.com
 3- دانشجوی دکتری، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (3311 مشاهده)
                    
                    
                    هدف از مطالعه حاضر، مقایسه تابآوری، خودتنظیمی هیجان و راهبردهای مقابله با استرس در دختران و پسران دانشآموز مقطع متوسطه  دوم بود. روش پژوهش، علی- مقایسهای بود. جامعه آماری تحقیق، شامل کلیه دختران و پسران مقطع متوسطه دوم منطقه 11 شهر تهران در سال تحصیلی 96-97 بودند. حجم نمونه، 210 نفر (105 دختر و 105 پسر) بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای  انتخاب شدند. بهاینترتیب از بین مدارس متوسطه دوم دو مدرسه دخترانه و دو مدرسه پسرانه بهصورت تصادفی انتخاب گردید و پرسشنامهها بین دانشآموزان توزیع شد. در این مطالعه از سه پرسشنامه تابآوری کونور ودیویدسون (CD-RSC)، پرسشنامه خودتنظیمی هیجان (CERQ) و پرسشنامه سبکهای مقابله با استرس (CISS) استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون t دو گروه مستقل استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین نمرات خودتنظیمی در دختران و پسران دانشآموز تفاوت معنادار وجود دارد و در دختران بیشتر از پسران است)005/0 P<). همچنین، در میانگین نمرات سه سبک مقابلهای (مساله مدار، اجتنابی، هیجان مدار) دختران و پسران دانشآموز تفاوت معناداری وجود دارد و در دختران بیشتر از پسران است )005/0 P<).. اما در میانگین نمرات تابآوری دختران و پسران دانشآموز، تفاوت معناداری مشاهده نشد )005/0 P<).. بنابراین، نتیجه گرفته میشود که هرچند افزایش این سه متغیر در دانشآموزان دختر و پسر ضروری است اما آموزش خودتنظیمی و راهبردهای مقابله با استرس، در دانشآموزان پسر، بیشازپیش باید موردتوجه قرار بگیرد.
                    
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
مشاوره  دریافت: 1398/12/13 | پذیرش: 1399/2/3 | انتشار الکترونیک: 1399/6/4