alipour F, kazemi M, Abdorahimi Noshad L, Dehrouyeh S, bodaghi E. (2020). A Study of Factor Structure, Reliability and Validity of the Persistence Scale.
Rooyesh.
9(4), 103-110.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1984-fa.html
علی پور فرشید، کاظمی مریم، عبدالرحیمی نوشاد لیلا، دهرویه شهربانو، بداقی الهه. بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه مداومت رویش روان شناسی 1399; 9 (4) :110-103
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1984-fa.html
1- آموزش و پرورش استان همدان؛ کارشناسی ارشد روانشاسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، alipoorfarshid@yahoo.com
2- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان، ایران.
3- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
4- دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری، ساری، ایران.
5- آموزش و پرورش استان همدان؛ کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده: (2268 مشاهده)
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی ساختار عاملی، روایی و پایایی پرسشنامه مداومت انجام گرفت. نسخه فارسی ابزار سنجش مداومت با استفاده از تکنیک ترجمه مضاعف تدوین و بر روی ۴۶۰ دانشآموز (۲۳۰ نفر دختر و ۲۲۰ نفر پسر) از مدارس استان همدان در سال تحصیلی ۱۳۹۷-۹۸ اجرا شد. اعتبار نسخه فارسی ابزار سنجش مداومت بر اساس روشهای همسانی درونی، همبستگیهای مجموعه ماده و بازآزمایی موردبررسی قرار گرفت. علاوه بر این، بهمنظور بررسی روایی، از روشهای تحلیل عاملی، همبستگی بین خرده مقیاسها و روایی ملاکی استفاده شد. دامنه آلفای کرونباخ (۶۹/0 تا ۷۷/0) نشان داد که نسخه فارسی ابزار سنجش مداومت و خرده مقیاسهای آن از همسانی درونی مطلوبی برخوردار است. همچنین، نمرههای ماده و نمرههای کلی خرده مقیاسها، همبستگی معناداری با یکدیگر داشتند. ارزش ضرایب بازآزمایی (۷۲/0 تا ۸۰/0) بیانگر ثبات مقیاس بود. تحلیل عاملی اکتشافی از الگوی ۳ عاملی ابزار سنجش مداومت حمایت کرد. درنهایت، وجود الگوهای خاص ضرایب همبستگی بین خرده مقیاسهای نسخه فارسی ابزار سنجش مداومت با تابآوری و اهمالکاری، حاکی از روایی ملاکی خوب مقیاس بود. با توجه به ویژگیهای روانسنجی مطلوب، این پرسشنامه ابزار مناسبی برای ارزیابی مداومت می باشد
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1398/12/23 | پذیرش: 1399/1/18 | انتشار الکترونیک: 1399/4/10