Hosseini iraj S J, Mahdian H, Jajarmi M. (2020). Structural Relationships between Basic Psychological Needs, Adjustment and sense of connectedness with School in High School Students..
Rooyesh.
9(6), 77-88.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1993-fa.html
حسینی ایرج سیدجلال، مهدیان حسین، جاجرمی محمود. روابط ساختاری نیازهای بنیادین روانشناختی با سازگاری و احساس تعلق به مدرسه در دانش-آموزان دبیرستانی رویش روان شناسی 1399; 9 (6) :88-77
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1993-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه مشاوره و روان شناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد ، بجنورد، ایران.
2- استادیار، گروه مشاوره و روان شناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد ، بجنورد، ایران. ، mahdian_hossein@yahoo.com
3- استادیار روان شناسی، گروه مشاوره و روان شناسی، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد ، بجنورد، ایران.
چکیده: (2470 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی روابط ساختاری ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی، سازگاری و احساس تعلق به مدرسه در دانشآموزان دوره متوسطه مشهد بود. نمونه مورد مطالعه شامل 320 نفر دانشآموز دوره متوسطه دوم شهر مشهد بود که به روش نمونه گیری چند مرحلهای انتخاب شدند. برای اندازهگیری متغیرها از مقیاس ارضای نیازهای بنیادین در روابط (لاگواردیا، رایان، کوچمن و دسی، 2000)، پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی (سینها و سینگ، 1993) و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه (بری، بتی و وات، 2005) استفاده گردید. داده های پژوهش حاضر با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری مورد تحلیل قرارگرفتند. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان دادند اثر مستقیم و معناداری میان ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی در ارتباط با معلمان با سازگاری و احساس تعلق به مدرسه وجود دارد. به طوری که نیازهای بنیادین روانشناختی و سازگاری، 63 درصد از تغییرات احساس تعلق به مدرسه را تبیین میکردند. یافته ها نشان داد سازگاری دانشآموزان در رابطهی بین ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی (در روابط با معلمان، مدیران و دوستان) و احساس تعلق به مدرسه نقش واسطهای داشت. معلمان و مدیران مدارس میتوانند با استفاده از یافته های پژوهش حاضر، مشارکت و سازگاری دانشآموزان در مدرسه را تقویت کنند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1398/12/29 | پذیرش: 1399/1/28 | انتشار الکترونیک: 1399/6/10