مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 6 - ( شماره پیاپی 51/ شهریور 1399 )                   سال 9 شماره 6 صفحات 202-159 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirshamsi Z, Behjat A, Saeedmanesh M, Majidyan F. The Effectiveness of Cognitive-behavioral training in anger control on Sympathy and Mental Health in Bullying Male Adolescents with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder. Rooyesh 2020; 9 (6) :159-202
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1999-fa.html
میرشمسی زهرا، بهجت آزیتا، سعیدمنش محسن، مجیدیان فاطمه. اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری کنترل خشم بر همدلی و سلامت روان نوجوانان پسر قلدر دارای اختلال بیش‌فعالی/کمبود توجه. رویش روان شناسی. 1399; 9 (6) :159-202

URL: http://frooyesh.ir/article-1-1999-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران. ، azitabehjat.99@gmail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
4- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
چکیده:   (2357 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری کنترل خشم بر همدلی و سلامت روان نوجوانان پسر قلدر دارای اختلال بیش‌فعالی/کمبود توجه بود. این پژوهش از نوع تحقیقات نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل تمام نوجوانان پسر بیش‌فعال قلدر در شهر یزد در سال تحصیلی 1399-1398 بود. 30 شرکت‌کننده به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه).  ابزار پژوهش پرسشنامه‌های ‌همدلی (دیویس، 1983) و سلامت عمومی (گلدبرگ، 1972) بود که گروه آزمایش و گواه در مراحل پیش‌آزمون و پس‌آزمون به آن‌ها پاسخ دادند. به منظور تجزیه ‌و تحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری کنترل خشم بر همدلی و سلامت روان دانش‌آموزان پسر قلدر دارای اختلال بیش‌فعالی/کمبود توجه تأثیر معناداری داشت (001/0>P). پیشنهاد می‌شود مراکز درمانی مرتبط با آموزش و پرورش و همچنین مدارس از این روش درمانی در جهت کاهش مشکلات دانش‌آموزان بیش‌فعال و قلدر بهره گیرند.
متن کامل [PDF 800 kb]   (62 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1399/1/4 | ویرایش نهایی: 1399/6/10 | پذیرش: 1399/2/9 | انتشار الکترونیک: 1399/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb