Mirshamsi Z, Behjat A, Saeedmanesh M, Majidyan F. (2020). The Effectiveness of Cognitive-behavioral training in anger control on Sympathy and Mental Health in Bullying Male Adolescents with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder.
Rooyesh.
9(6), 159-202.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-1999-fa.html
میرشمسی زهرا، بهجت آزیتا، سعیدمنش محسن، مجیدیان فاطمه. اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری کنترل خشم بر همدلی و سلامت روان نوجوانان پسر قلدر دارای اختلال بیشفعالی/کمبود توجه رویش روان شناسی 1399; 9 (6) :202-159
URL: http://frooyesh.ir/article-1-1999-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران. ، azitabehjat.99@gmail.com
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.
4- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
چکیده: (3047 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری کنترل خشم بر همدلی و سلامت روان نوجوانان پسر قلدر دارای اختلال بیشفعالی/کمبود توجه بود. این پژوهش از نوع تحقیقات نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه پژوهش شامل تمام نوجوانان پسر بیشفعال قلدر در شهر یزد در سال تحصیلی 1399-1398 بود. 30 شرکتکننده به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه). ابزار پژوهش پرسشنامههای همدلی (دیویس، 1983) و سلامت عمومی (گلدبرگ، 1972) بود که گروه آزمایش و گواه در مراحل پیشآزمون و پسآزمون به آنها پاسخ دادند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که اثربخشی آموزش شناختی-رفتاری کنترل خشم بر همدلی و سلامت روان دانشآموزان پسر قلدر دارای اختلال بیشفعالی/کمبود توجه تأثیر معناداری داشت (001/0>P). پیشنهاد میشود مراکز درمانی مرتبط با آموزش و پرورش و همچنین مدارس از این روش درمانی در جهت کاهش مشکلات دانشآموزان بیشفعال و قلدر بهره گیرند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1399/1/4 | پذیرش: 1399/2/9 | انتشار الکترونیک: 1399/6/10