Mahmoudpour A, Darba M, Sheikhi S, Nowzari M, Zolfaghari S. (2020). predicting students' achievement motivation based on academic self-efficacy, academic self-efficacy, dysfunctional attitudes, and the meaning of education.
Rooyesh.
9(8), 51-62.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2244-fa.html
محمودپور عبدالباسط، دربا محمد، شیخی سونای، نوذری محمد، ذوالفقاری شادی. پیشبینی انگیزش پیشرفت دانشجویان بر اساس خود ناتوانسازی تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، نگرشهای ناکارآمد و معنای تحصیل رویش روان شناسی 1399; 9 (8) :62-51
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2244-fa.html
1- دانشجوی دکتری مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، mahmoudpour@atu.ac.ir
2- دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، خوزستان، ایران.
4- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه علوم تحقیقات، تهران، ایران.
5- کارشناسی ارشد روانسنجی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده: (2564 مشاهده)
انگیزه پیشرفت گرایش به تلاش برای انتخاب و انجام فعالیتهایی که هدف آنها رسیدن به موفقیت یا دوری از شکست است. این پژوهش با هدف پیشبینی انگیزش پیشرفت دانشجویان بر اساس خود ناتوانسازی تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی، نگرشهای ناکارآمد و معنای تحصیل انجام شد. روش پژوهش از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان خوابگاهی پسر دانشگاه تهران و نمونه آماری شامل 293 نفر بود که به صورت در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس انگیزش پیشرفت هرمنس (1977)، خود ناتوانسازی تحصیلی جونز و رودولت (1982)، خودکار آمدی تحصیلی جینگز و مورگان (1999)، نگرشهای ناکارآمد بک و وایسمن (1987) و معنای تحصیل هندرسون-کینگ و اسمیت (2006) بود. دادهها با استفاده از آزمون آماری همبستگی پیرسون، رگرسیون و t تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که رابطه بین خود ناتوانسازی تحصیلی، خودکارآمدی تحصیلی و معنای تحصیل با انگیزش پیشرفت در سطح 01/0 مثبت و معنادار است و رابطه نگرشهای ناکارآمد با انگیزش پیشرفت منفی و معنادار است(01/0P< ). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیرهای پیشبین 21 درصد از واریانس انگیزش پیشرفت را تبیین میکنند. نتایج این پژوهش به شناسایی عوامل مؤثر بر انگیزش پیشرفت کمک کرده و لزوم توجه بیشتر مسئولان را به این عوامل جهت ارتقای انگیزش پیشرفت و موفقیتهای بعدی نشان میدهد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1399/5/16 | پذیرش: 1399/6/22 | انتشار الکترونیک: 1399/8/10