مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 9، شماره 12 - ( اسفند 1399/ شماره پیاپی 57 1399 )                   سال 9 شماره 12 صفحات 32-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Eskandari N, Sadoughi M. The relationship between psychological basic needs and academic engagement by considering the mediating role of intrinsic motivation. Rooyesh 2021; 9 (12) :23-32
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2398-fa.html
اسکندری نجمه، صدوقی مجید. رابطه نیازهای بنیادین روانشناختی و درگیری تحصیلی: نقش واسطهگری انگیزش درونی. رویش روان شناسی. 1399; 9 (12) :23-32

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2398-fa.html


1- کارشناسی ارشد روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران.
2- استادیار گروه روان‌شناسی، دانشگاه کاشان، ایران. ، sadoughi@kashanu.ac.ir
چکیده:   (1581 مشاهده)
مجموعه گسترده‌ای از پژوهش‌ها بر اهمیت نقش درگیری تحصیلی به‌عنوان یک سازه جدید در یادگیری تأکید کرده‌اند. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه­ای انگیزش درونی در رابطه میان نیازهای بنیادین روانشناختی و درگیری تحصیلی انجام گرفت. روش پژوهش از نوع توصیفی با طرح همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل دانشجویان دانشگاه کاشان در سال 1398 بودند که از میان آنان 331 نفر بر اساس روش نمونه­گیری تصادفی چندمرحله‌ای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه­های درگیری تحصیلی ریو و تسنگ، نیازهای بنیادین روان­شناختی گانیه و انگیزش تحصیلی هارتر بودند. داده­های جمع‌آوری‌شده با روش همبستگی پیرسون و مدلسازی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین نیازهای روان­شناختی، درگیری تحصیلی و انگیزش درونی رابطه مثبت و معنادار وجود دارد (01/0>p). همچنین نتایج نشان داد که مدل مطرح‌شده از برازش خوبی برخوردار است. نتایج تحلیل مسیر حاکی از این بود که نیازهای بنیادین روان­شناختی بر درگیری تحصیلی تأثیر معناداری دارد و انگیزش درونی این رابطه را میانجی­گری می­کند. بر اساس نتایج پژوهش حاضر، ارضای نیازهای روان­شناختی می‌تواند با تقویت انگیزش درونی منجر به افزایش درگیری تحصیلی در دانشجویان ­شود؛ بنابراین ضروری است اقدامات لازم در جهت برنامه‌ریزی و بازنگری در شیوه‌های آموزشی در راستای بهبود ارضای نیازهای بنیادین روانشناختی مورد توجه قرار گیرد.
متن کامل [PDF 1166 kb]   (1153 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1399/7/25 | ویرایش نهایی: 1400/1/8 | پذیرش: 1399/8/25 | انتشار الکترونیک: 1399/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb