مقالات پژوهشی درباره کووید19 دراولویت انتشار قراردارند

سال 10، شماره 7 - ( مهر1400/ شماره پیاپی 64 1400 )                   سال 10 شماره 7 صفحات 114-105 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Habibzadeh A, Beyki M, Porzoor P. The Role of Cognitive Emotion Regulation Styles in Predicting students'Mental Health and Academic Performance. Rooyesh. 2021; 10 (7) :105-114
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2465-fa.html
حبیب زاده عباس، بیکی مهدی، پرزور پرویز. نقش سبک های تنظیم شناختی هیجان در پیش‌بینی سلامت روان شناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان. رویش روان شناسی. 1400; 10 (7) :114-105

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2465-fa.html


1- دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه قم، قم، ایران.
2- دانشجوی دکتری روان‌شناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات قم، قم، ایران. ، beyki1358@gmail.com
3- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (101 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش سبک­های تنظیم شناختی هیجان در پیش­بینی سلامت روان­شناختی و عملکرد تحصیلی دانشجویان بود. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه این پژوهش شامل 240 نفر از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 99-1398 بود که به صورت نمونه­گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه­های راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2001) و سلامت عمومی (گلدبرگ، 1978) و برای سنجش عملکرد تحصیلی از معدل کل آنان استفاده شد. داده­ها با استفاده از تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که از بین سبک­های سازگار تنظیم شناختی هیجان، ارزیابی مجدد مثبت و از میان سبک­های ناسازگار تنظیم شناختی هیجان، فاجعه­انگاری قوی­ترین پیش­بینی­کننده­های سلامت روان­شناختی بودند. همچنین نتایج نشان داد که راهبردهای سازگار تنظیم شناختی هیجان رابطه­ی مثبت و راهبردهای ناسازگار رابطه منفی معنادار با عملکرد تحصیلی دانشجویان داشتند و راهبرد ارزیابی مجدد مثبت قوی­ترین پیش­بین عملکرد تحصیلی بود. یافته­ی جانبی دیگر پژوهش حاضر نشان داد که پسران بیشتر از دختران از راهبردهای سرزنش خود استفاده می­کردند. لذا با توجه به نقش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در سلامت روان­شناختی و عملکرد تحصیلی، آموزش راهبردهای مناسب تنظیم شناختی هیجانی (به­ویژه ارزیابی مجدد مثبت) می­تواند نه تنها در افزایش سلامت روان دانشجویان بلکه در عملکرد تحصیلی آنان نیز مؤثر واقع شود.
متن کامل [PDF 546 kb]   (70 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1399/9/3 | ویرایش نهایی: 1400/8/12 | پذیرش: 1399/10/28 | انتشار: 1400/7/10 | انتشار الکترونیک: 1400/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb