مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 10، شماره 4 - ( تیر 1400/ شماره پیاپی 61 1400 )                   سال 10 شماره 4 صفحات 98-89 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Esmailzadeh H, Abolghasemi A, Kazemi R, Narimani M. The Effectiveness of Emotion Regulation Training on Control Depressed Mood, Anger and Anxiety in Obese Girls. Rooyesh 2021; 10 (4) :89-98
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2537-fa.html
اسماعیل زاده حمیده، ابوالقاسمی عباس، کاظمی رضا، نریمانی محمد. اثربخشی برنامه آموزشی تنظیم هیجان بر کنترل خلق افسرده، خشم و اضطراب در دختران مبتلاء به چاقی. رویش روان شناسی. 1400; 10 (4) :89-98

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2537-fa.html


1- دانشجوی دکتری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
2- استاد گروه روان‌شناسی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران. ، abolghasemi1344@guilan.ac.ir
3- استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
4- استاد، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اردبیل، اردبیل، ایران.
چکیده:   (1087 مشاهده)
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی برنامه آموزشی دلسوزی به خود بر کنترل خلق افسرده، خشم و اضطراب در دختران مبتلاء به چاقی بود. روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون پس­آزمون با گروه کنترل بود. نمونه آماری پژوهش 40 نفر از دانش­آموزان دختر چاق پایه دهم و یازدهم بودند که از بین دانش­آموزان شهرستان اهر در سال 1397 به روش دردسترس انتخاب و در دو گروه (آموزش دلسوزی به خود 20 نفر و گروه کنترل 20 نفر) به صورت تصادفی جایگزین شدند. گروه آزمایش 8 جلسه 70 دقیقه­ای آموزش دلسوزی به خود دریافت کرد. به منظور گردآوری داده­ها از مقیاس کنترل عواطف (ویلیامز و همکاران، 1997) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) صورت گرفت. یافته­ها نشان داد برنامه آموزشی دلسوزی به خود تأثیر معناداری بر بهبود خلق افسرده (014/0P<)، خشم (009/0P<) و اضطراب (001/0P<) در دختران مبتلاء به چاقی داشت. این نتایج بیان می­کند که این آموزش از قابلیت عملی خوبی برای بهبود خلق افسرده، خشم و اضطراب برخوردار بوده و می­تواند به عنوان یک گزینه آموزشی/ درمانی از سوی روانشناسان مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 897 kb]   (530 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1399/10/13 | ویرایش نهایی: 1400/5/16 | پذیرش: 1399/10/6 | انتشار الکترونیک: 1400/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb