مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 4، شماره 1 - ( 10/ 1394 1394 )                   سال 4 شماره 1 صفحات 80-60 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

(2015). The Study of Stress & Academic Burnout in Predicting Academic Achievement in Students of Public Universities of Tehran City. Rooyesh. 4(1), 60-80.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-26-fa.html
موسوی سیده فاطمه، شکری فرزانه. مطالعه پیشرفت تحصیلیِ دانشجویان بر اساس پیش‌بینی‌کننده‌های فرسودگی تحصیلی و تنیدگی زندگی دانشجویی رویش روان شناسی 1394; 4 (1) :80-60

URL: http://frooyesh.ir/article-1-26-fa.html


1- دانشگاه الزهرا
چکیده:   (5730 مشاهده)

مطالعه‌ی حاضر با هدف بررسی وضعیت تنیدگی و فرسودگی تحصیلی در پیش‌بینی پیشرفت تحصیلی(به عنوان محصول عینی درگیری تحصیلی) دانشجویان دانشگاه‌های دولتی شهرتهران انجام شد. روش پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است. روش نمونه‌گیری، دردسترس می باشد، بدین منظور، 317 دانشجوی مشغول به تحصیل در دو گروه دختر و پسر در رشته‌های مختلف و در دو مقطع تحصیلات کارشناسی و تکمیلی از سطح دانشگاه‌های دولتی شهر تهران به طور تصادفی انتخاب گردیدند. برای گردآوری اطلاعات، از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران(1997) با ضریب آلفای (82/0) و مقیاس تنیدگی زندگی دانشجویی گادزلا با ضریب آلفای (87/0) استفاده گردید. میانگین نمرات ترم گذشته‌ی دانشجویان به عنوان شاخص پیشرفت تحصیلی مورد ارزیابی قرارگرفت. نتایج حاصل از همبستگی، تجزیه وتحلیل رگرسیون نشان داد که بین فرسودگی تحصیلی و ابعاد آن با پیشرفت تحصیلی رابطه-ی منفی و معناداری وجود داشته، به گونه‌ای که فرسودگی تحصیلی قادر بود به میزان 17/ 0- در سطح (01/ 0)پیشرفت تحصیلی را ‌پیش‌بینی نماید. فرسودگی تحصیلی به عنوان متغیر پیش‌بینی کننده‌ی پیشرفت تحصیلی، نقش مهمی در فرایند یادگیری و پیشرفت فراگیران ایفا می‌نماید. لذا شناسایی متغیرهای منجر به فرسودگی تحصیلی می‌تواند نقش موثری در بهبود عملکرد فراگیران داشته باشد.

واژه‌های کلیدی: تنیدگی، فرسودگی تحصیلی، دانشجویان
متن کامل [PDF 880 kb]   (20 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: اعتیاد
دریافت: 1394/5/19 | پذیرش: 1394/5/19 | انتشار الکترونیک: 1394/5/19

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb