Kamsari F, Keshavarz Afshar H, Ghadami M, Ahghar G. Comprehensive the effects of Adlerian group counseling and reality therapy on self-efficacy in students of middle school. Rooyesh 2021; 10 (5) :107-118
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2639-fa.html
کمساری فاطمه، کشاورز افشار (نویسنده مسئول) حسین، قدمی مجید، احقر قدسی. مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد آدلری و واقعیت درمانی بر خودکارآمدی دانشآموزان دوره اول متوسطه. رویش روان شناسی. 1400; 10 (5) :107-118
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2639-fa.html
1- دانشجوی دکتری رشته مشاوره، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، keshavarz1979@ut.ac.ir
3- دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
4- استاد گروه برنامه ریزی درسی، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، تهران، ایران.
چکیده: (1680 مشاهده)
این پژوهش، با هدف مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی با رویکرد آدلری و واقعیت درمانی بر خودکارآمدی دانش آموزان دوره متوسطه اول شهر تهران انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه مدارس دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود که با استفاده از روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای 45 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری قرارگرفتند. در این پژوهش گروه آزمایش اول 10 جلسه 90 دقیقهای برنامه آموزش مشاوره گروهی آدلری و گروه آزمایش دوم 10 جلسه 90 دقیقه ای برنامه آموزش مشاوره واقعیت درمانی را دریافت کردند. ابزار پژوهش مقیاس خودکارآمدی (شرر و کارور، 1982) بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل واریانس تک متغیره، تجزیه و تحلیل شدند. یافتههای پژوهش نشان داد که بین گروه آزمایش اول مشاوره گروهی آدلری، گروه آزمایش دوم واقعیت درمانی و گروه گواه در خودکارآمدی تفاوت معنیداری وجود دارد (001/0P˃). همچنین نتایج نشان داد که مشاوره گروهی آدلری نسبت به واقعیت درمانی تاثیر بیشتری بر خودکارآمدی دارد. بنابراین میتوان گفت که مشاوره گروهی آدلری روشی موثر در افزایش خودکارآمدی دانش آموزان است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1399/12/8 | ویرایش نهایی: 1400/12/17 | پذیرش: 1400/1/10 | انتشار الکترونیک: 1400/5/10