مقالات پژوهشی درباره کووید19 دراولویت انتشار قراردارند

سال 10، شماره 6 - ( شهریور 1400/ شماره پیاپی 63 1400 )                   سال 10 شماره 6 صفحات 129-138 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bateni P, Beirami M, Siavoshifar N. The effectiveness of affect regulation training on increasing self-regulation and reducing feelings of shame and guilt in mothers of students with special learning disabilities. Rooyesh. 2021; 10 (6) :129-138
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2690-fa.html
باطنی پونه، بیرامی مهدی، سیاوشی فر نسیم. اثربخشی آموزش تنظیم عاطفه بر افزایش خودتنظیم‌گری و کاهش احساس شرم و گناه مادران دانش‌آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص. رویش روان شناسی. 1400; 10 (6) :129-138

URL: http://frooyesh.ir/article-1-2690-fa.html


1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور، واحد تهران، تهران، ایران.
2- کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
3- دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. ، n.siavoshifar@gmail.com
چکیده:   (86 مشاهده)
این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش تنظیم عاطفه بر خودتنظیم­گری و احساس شرم و گناه در مادران دانش­آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص انجام شد. روش این پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه­ی آماری این پژوهش شامل تمامی مادران دانش­آموزان دارای اختلال یادگیری خاص مراجعه کننده به مراکز مشکلات ویژه یادگیری شهر اردبیل در سال ­تحصیلی 1400-1399 بودند. نمونه مورد مطالعه 30 نفر بودند که به روش نمونه در دسترس وارد پژوهش شدند و در دو گروه آموزش تنظیم عاطفه (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر) به شیوه تصادفی جایگزین شدند. جمع­آوری داده در مراحل پیش­آزمون و پس­آزمون با استفاده از مقیاس آمادگی شرم و گناه (کوهن و همکاران، 2011) و پرسشنامه خودتنظیم­گری بوفارد (بوفارد و همکاران، 1995) صورت گرفت. برای گروه آزمایش نه جلسه 75 دقیقه­ای آموزش تنظیم عاطفه اجرا شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) صورت گرفت. براساس یافته­های پژوهش آموزش تنظیم عاطفه تأثیر معناداری بر کاهش احساس گناه و احساس شرم و افزایش خودتنظیم­گری در مادران دانش­آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص داشت (01/0>P). با توجه به نتایج پژوهش حاضر می­توان از آموزش تنظیم عاطفه در برنامه­های آموزشی و مشاوره­ای برای مادران دانش­آموزان دارای ناتوانی یادگیری خاص استفاده کرد.
متن کامل [PDF 536 kb]   (40 دریافت)    
نوع مقاله: كاربردي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1399/12/28 | ویرایش نهایی: 1400/7/4 | پذیرش: 1400/1/30 | انتشار: 1400/6/10 | انتشار الکترونیک: 1400/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb