Tanhaye Reshvanloo F, Abbasifar M, Kareshki H, Arkhodi Ghalenoei M. (2021). Explain Optimism in students based on Daily Spiritual Experiences and Positive and Negative Affects.
Rooyesh.
10(9), 1-12.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-2779-fa.html
تنهای رشوانلو فرهاد، عباسی فر محمد، کارشکی حسین، ارخودی قلعه نوئی مهدی. تبیین خوش بینی در دانشجویان بر اساس تجارب معنوی روزانه و عواطف مثبت و منفی رویش روان شناسی 1400; 10 (9) :12-1
URL: http://frooyesh.ir/article-1-2779-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، farhadtanhay@um.ac.ir
2- دانشجوی کارشنناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
3- دانشیار روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
4- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی مشاوره و تربیتی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
چکیده: (1948 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه تجارب معنوی روزانه، عواطف مثبت و منفی و جهت گیری زندگی دانشجویان به شیوه تحلیل مسیر بود. جامعه آماری را دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تشکیل میدادند. تعداد 205 نفر (94 دختر و 111 پسر) از این دانشجویان با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند و مقیاسهای تجارب معنوی روزانه (DSES، آندروود و ترسی، 2002)، عواطف مثبت و منفی (PANAS، واتسون و همکاران، 1988) و جهت گیری زندگی(LOT، شی یر و همکاران، 1994) را تکمیل کردند. دادهها به روش تحلیل مسیر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که احساس حضور خداوند به واسطه عواطف مثبت و منفی با جهت گیری زندگی رابطه غیرمستقیم و معناداری دارد(01/0>p). رابطه غیر مستقیم میان ارتباط با خداوند و احساس مسئولیت در قبال دیگران با جهت گیری زندگی به واسطه عواطف منفی نیز معنادار بود (01/0>p). مدل تحلیل مسیر از برازش مطلوبی برخوردار بود. به نظر میرسد تجارب معنوی روزانه به واسطه عواطف مثبت و منفی با جهتگیری زندگی دانشجویان رابطه دارند.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1400/2/2 | پذیرش: 1400/2/15 | انتشار الکترونیک: 1400/10/4