Amirian L, Ghadam Pour E, Abbasi M. Investigating the mediating role of communication skills and academic skills in relation to parenting styles, metacognitive beliefs and stress coping styles with risk-taking of adolescent students with high-risk behaviors. Rooyesh 2022; 11 (3) :11-24
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3024-fa.html
امیریان لیلا، قدم پور عزت اله، عباسی محمد. بررسی نقش واسطهگری مهارتهای ارتباطی و مهارتهای تحصیلی در رابطه هیجانخواهی و باورهای فراشناختی با ریسکپذیری دانشآموزان نوجوان دارای رفتارهای پرخطر. رویش روان شناسی. 1401; 11 (3) :11-24
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3024-fa.html
1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران. ، Ghadampour.e@lu.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران.
چکیده: (1213 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهگری مهارتهای ارتباطی و مهارتهای تحصیلی در رابطه هیجانخواهی و باورهای فراشناختی با ریسکپذیری دانشآموزان نوجوان دارای رفتارهای پرخطر بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری میباشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانشآموزان دختر و پسر دورهی متوسطهی دوم شهر کرج و در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای تعداد 300 نفر از میان آنها انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای رفتارهای پرخطر (RBH) زادهمحمدی و همکاران (1390)، رفتارهای ریسکپذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی (SAEBRS) کیلگوس و همکاران (2016)، هیجانخواهی (SS) زاکرمن و همکاران (1981)، باورهای فراشناختی (MB) ولز و کارترایت- هاتون (2004)، مهارتهای ارتباطی بینفردی (AICS) فترو (2000) و مهارتهای تحصیلی (AS) شعبانی و همکاران(1397) استفاد شد. برای تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری و آزمون بوتاستراپ استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار بوده است. هیجانخواهی با سح معنیداری (1/0) و باورهای فراشناختی با سطح معنیداری (1/0) به صورت مستقیم با ریسک پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی رابطه دارند. هیجانخو.اهی به صورت غیرمستقیم و با واسطه متغیر مهارت های ارتباطی بینفردی با ریسک پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی ارتباط دارند (03/0). رابطه غیرمستقیم باورهای فراشناختی با ریسکپذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی از طریق مهارتهای ارتباطی بینفردی تأیید نشد (35/0). همچنین نتایج نشان داد هیجانخواهی به صورت غیرمستقیم و با واسطه متغیر مهارت های تحصیلی با ریسک پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی ارتباط دارند (04/0). باورهای فراشناختی به صورت غیرمستقیم و با واسطه متغیر مهارت های تحصیلی با ریسک پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی رابطه دارد (01/0).
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1400/4/29 | ویرایش نهایی: 1401/4/7 | پذیرش: 1400/5/28 | انتشار الکترونیک: 1401/4/7