مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 3 - ( خرداد 1401/ شماره پیاپی 72 1401 )                   سال 11 شماره 3 صفحات 24-11 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amirian L, Ghadam Pour E, Abbasi M. Investigating the mediating role of communication skills and academic skills in relation to parenting styles, metacognitive beliefs and stress coping styles with risk-taking of adolescent students with high-risk behaviors. Rooyesh 2022; 11 (3) :11-24
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3024-fa.html
امیریان لیلا، قدم پور عزت اله، عباسی محمد. بررسی نقش واسطه‌گری مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های تحصیلی در رابطه هیجان‌خواهی و باورهای فراشناختی با ریسک‌پذیری دانش‌آموزان نوجوان دارای رفتارهای پرخطر. رویش روان شناسی. 1401; 11 (3) :11-24

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3024-fa.html


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران. ، Ghadampour.e@lu.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.
چکیده:   (1213 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه­گری مهارت­های ارتباطی و مهارت­های تحصیلی در رابطه هیجان­خواهی و باورهای فراشناختی با ریسک­پذیری دانش­آموزان نوجوان دارای رفتارهای پرخطر بود. روش پژوهش حاضر توصیفی- همبستگی و از نوع مدل معادلات ساختاری می­باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش­آموزان دختر و پسر دوره­ی متوسطه­ی دوم شهر کرج و در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که به روش تصادفی خوشه­ای چندمرحله­ای تعداد 300 نفر از میان آن­ها انتخاب شدند. برای گردآوری داده­ها از پرسشنامه­های رفتارهای پرخطر (RBH) زاده­محمدی و همکاران (1390)، رفتارهای ریسک­پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی (SAEBRS) کیلگوس و همکاران (2016)، هیجان­خواهی (SS) زاکرمن و همکاران (1981)، باورهای فراشناختی (MB) ولز و کارترایت- هاتون (2004)، مهارت­های ارتباطی بین­فردی (AICS) فترو (2000) و مهارت­های تحصیلی (AS) شعبانی و همکاران(1397) استفاد شد. برای تحلیل داده­ها از مدل­یابی معادلات ساختاری و آزمون  بوت­استراپ استفاده شد. نتایج نشان داد که مدل پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار بوده است. هیجان­خواهی با سح معنی­داری (1/0) و باورهای فراشناختی با سطح معنی­داری (1/0) به صورت مستقیم با ریسک پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی رابطه دارند. هیجان­خو.اهی به صورت غیرمستقیم و با واسطه متغیر مهارت های ارتباطی بین­فردی با ریسک پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی ارتباط دارند (03/0). رابطه غیرمستقیم باورهای فراشناختی با ریسک­پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی از طریق مهارت­های ارتباطی بین­فردی تأیید نشد (35/0). همچنین نتایج نشان داد هیجان­خواهی به صورت غیرمستقیم و با واسطه متغیر مهارت های تحصیلی با ریسک پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی ارتباط دارند (04/0). باورهای فراشناختی به صورت غیرمستقیم و با واسطه متغیر مهارت های تحصیلی با ریسک پذیری اجتماعی، تحصیلی و هیجانی رابطه دارد (01/0).
متن کامل [PDF 645 kb]   (627 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1400/4/29 | ویرایش نهایی: 1401/4/7 | پذیرش: 1400/5/28 | انتشار الکترونیک: 1401/4/7

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb