مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 11، شماره 8 - ( آبان1401/ پیاپی 77 1401 )                   سال 11 شماره 8 صفحات 24-13 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Chavoshi H, Sarafraz M R, Goodarzi M A. The Mediating Role of Self-Compassion and Mindfulness in Relationship between Perceived Stress and Psychological and Physical Health. Rooyesh 2022; 11 (8) :13-24
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3383-fa.html
چاوشی حانیه، سرافراز مهدی رضا، گودرزی محمدعلی. نقش واسطه‌ای شفقت خود و بهشیاری در رابطه بین استرس ادراک‌شده و سلامت روانی-جسمانی. رویش روان شناسی. 1401; 11 (8) :13-24

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3383-fa.html


1- کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
2- استادیار گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران. ، mmehdis332@gmail.com
3- استاد گروه روان شناسی بالینی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده:   (1139 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه­ای شفقت  خود و بهشیاری در رابطه بین استرس ادراک‌شده و سلامت روانی-جسمانی بود. این پژوهش از نظر هدف، بنیادین و از منظر روش، توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجویان سال آخر مقطع کارشناسی 1398-99 دانشگاه تهران بود که تعداد 249 نفر به‌صورت در دسترس انتخاب شدند و به مقیاس­های استرس ادراک‌شده (PSS، کوهن و همکاران، 1997)، اضطراب و افسردگی (CCAS، کستلو و کمری، 1967)، فهرست علائم بدنی بارتون و همکاران (1989)، مقیاس پنج­وجهی بهشیاری (FFMQ، بائر و همکاران، 2006) و مقیاس شفقت خود نف (2003) پاسخ دادند. داده­ها با استفاده از تحلیل مسیر و نرم­افزار Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.نتایج نشان داد استرس ادراک‌شده به‌صورت منفی بهشیاری و شفقت خود را پیش­بینی می­کند و این دو نیز به‌صورت منفی پیش­بینی کننده علائم جسمانی و افسردگی و اضطراب هستند (01/0p<). همچنین مدل­های جداگانه نشان داد که بهشیاری و شفقت خود، در رابطه بین استرس و علائم جسمانی و افسردگی و اضطراب نقش واسطه­ای دارند (01/0p<). با این حال هنگام ورود همزمان متغیرهای بهشیاری و شفقت خود بعنوان واسطه، مدل تحلیل مسیر نشان داد که شفقت خود نقش واسطه­ای خود را بر هر سه متغیر علائم جسمانی و افسردگی و اضطراب حفظ کرده، درحالی‌که نقش واسطه­ای بهشیاری تنها بر اضطراب باقی ماند. می­توان نتیجه گرفت به منظور کاهش تاثیر استرس ادراک شده بر سلامت روانی-جسمانی دانشجویان می توان بر تقویت شفقت خود متمرکز شد.
متن کامل [PDF 575 kb]   (561 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1400/9/10 | ویرایش نهایی: 1401/10/10 | پذیرش: 1401/5/31 | انتشار الکترونیک: 1401/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb