مقالات پژوهشی درباره کووید19 در اولویت انتشار قرار دارند

سال 11، شماره 2 - ( اردیبهشت 1401/ پیاپی 71 1401 )                   سال 11 شماره 2 صفحات 146-133 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taheri tafti S S, Sohrabi Z, Mashhadi M. The Relationship of Educational Help-Seeking with Self-Directed Learning in female high school students: The Mediating Role of Motivational Beliefs. Rooyesh. 2022; 11 (2) :133-146
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3693-fa.html
طاهری تفتی سحر سادات، سهرابی زهرا، مشهدی مولود. نقش واسطه‌ای باورهای انگیزشی در رابطۀ خودراهبری در یادگیری با کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان دختر دبیرستانی. رویش روان شناسی. 1401; 11 (2) :146-133

URL: http://frooyesh.ir/article-1-3693-fa.html


1- کارشناسی ارشد روان‌ شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2- دانشجوی دکتری روان ­شناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران. ، z.sohrabi@atu.ac.ir
3- کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده:   (94 مشاهده)
کمک طلبی تحصیلی به‌عنوان یک راهبرد یادگیری عمل می‌کند که توانایی‌های روان‌شناختی و انگیزشی دانش­آموزان را ارتقاء می‌دهد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطه‌ای باورهای انگیزشی در رابطۀ خودراهبری در یادگیری با کمک طلبی تحصیلی در دانش­آموزان دختر انجام گردید. جامعۀ آماری این پژوهش دانش­آموزان دختر دبیرستانی منطقۀ 18 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بودند. همچنین 256 دانش­آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های خود راهبری در یادگیری- (SDLQ) (فیشر و همکاران، 2001)، باورهای انگیزشی- (MSLQ) (پینتریچ و دی گروث، 1990) و کمک طلبی تحصیلی- (HSQ) (ریان و پینتریچ، 1997) پاسخ دادند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از روش مدل­یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزار Spss  22 و Lisrel  8.8 استفاده شد. شاخص‌های برازش نشان‌دهندۀ برازش قابل قبول داده­ها با مدل اصلاح شده بود. نتایج نشان داد که خودراهبری در یادگیری به‌صورت مستقیم توانست کمک طلبی تحصیلی در دانش­آموزان دختر را پیش­بینی کند (01/0 p< همچنین خودراهبری در یادگیری به‌صورت غیرمستقیم و باز طریق  باورهای انگیزشی نیز توانست کمک طلبی تحصیلی در دانش­آموزان دختر را پیش­بینی نماید (01/0 p<). از یافته‌های این پژوهش می­توان نتیجه گرفت که راهبردهای خودراهبری در یادگیری و باورهای انگیزشی می­توانند نقش مهمی در به‌کارگیری مهارت کمک طلبی تحصیلی در دانش آموزان داشته باشند. همچنین توجه به برنامه‌ریزی آموزشی با هدف ارتقاء این راهبردها در راستای درک و کنترل یادگیری، کسب تصمیمات کارآمد در مواجهه با مشکلات تحصیلی و پیشرفت در فرایند یادگیری دانش آموزان حائز اهمیت است.
متن کامل [PDF 666 kb]   (61 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1400/12/23 | ویرایش نهایی: 1401/3/24 | پذیرش: 1401/1/29 | انتشار: 1401/2/10 | انتشار الکترونیک: 1401/2/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2022 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e- Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb