MamSharifi P, Shabanian Aval Khansari S, Najafi K, Farokhi S, Aminpour M. (2022). The mediating role of problem solving strategies in the relationship between metacognitive beliefs and cognitive emotion regulation strategies with resilience in the Covid-19 era.
Rooyesh.
11(4), 205-216.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3727-fa.html
مام شریفی پیمان، شعبانیان اول خانسری سارا، نجفی کیمیا، فرخی ساجده، امین پور محمد. نقش واسطه ای راهبردهای حل مسئله در رابطۀ بین باورهای فراشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با تاب آوری در دوران کووید-19 رویش روان شناسی 1401; 11 (4) :216-205
URL: http://frooyesh.ir/article-1-3727-fa.html
1- دانشجوی دکتری روان شناسی، گروه روان شناسی بالینی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
2- کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، گروه روان شناسی، موسسه آموزش عالی کوشیار، رشت، ایران.
3- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
4- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
5- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، ارومیه، ایران. ، roshazhina@gmail.com
چکیده: (1677 مشاهده)
این پژوهش با هدف بررسی نقش واسطهای راهبردهای حل مسئله در رابطۀ بین باورهای فراشناختی و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان با تابآوری در دوران کووید-19 انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف جزء پژوهشهای بنیادین و از لحاظ روش از نوع مطالعات همبستگی است. جامعۀ پژوهش را کلیه دانشجویان دختر و پسر از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاههای علامه طباطبائی و خوارزمی در سال 1401-1400 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت آنلاین و در دسترس 220 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه تابآوری (CD-RISC، کانر و دیویدسون، 2003)، پرسشنامۀ راهبردهای حل مسئله (PSSQ، کاسیدی و لانگ، 1996)، پرسشنامۀ باورهای فراشناختی (MCQ، ولز و کارت رایت-هاتون، 2004) و پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (CERQ، گارنفسکی و کرایج، 2006) بودند. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل مسیر تجزیه و تحلیل شدند. نتایج تحلیل مسیر حاکی از برازش مناسب مدل بود. یافتهها نشان داد که باورهای فراشناختی به صورت غیر مستقیم و از طریق راهبرد حل مسئله سازنده توانست تابآوری را پیشبینی کند (۰01/۰p‹). همچنین راهبرد تنظیم شناختی هیجانی سازش یافته هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم و از طریق راهبرد حل مسئله سازنده، تابآوری را پیشبینی کرد (۰01/۰p‹). از یافتهها میتوان نتیجه گرفت که راهبرد حل مسئله سازنده نقش کلیدی در تابآوری دانشجویان دارد و لزوم توجه به این عوامل در تعامل با یکدیگر در برنامههای ارتقای تابآوری ضروری است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1401/1/12 | پذیرش: 1401/2/6 | انتشار الکترونیک: 1401/4/10