Amir Ardejani N. (2022). The effect of group teaching metacognitive strategies on drowning experience and the source of control of female high school students.
Rooyesh.
11(7), 189-198.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-3733-fa.html
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه پیام نور واحد تهران جنوب، تهران، ایران. ، neginamiriar@gmail.com
چکیده: (906 مشاهده)
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش گروهی راهبردهای فراشناختی بر تجربه غرقگی و منبع کنترل دانش آموزان انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر پایه سوم دوره دوم متوسطه شهر تهران در نیمسال تحصیلی اول 1401-1400 تشکیل دادند. 30 نفر آنها به روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به ملاکهای ورود و خروج، بهعنوان نمونه انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه گواه (15 نفر)، گمارده شدند. افراد گروه آزمایش، برنامه آموزشی مهارتهای فراشناختی را در 9 جلسه 90 دقیقهای (هر هفته دو جلسه) بهصورت گروهی دریافت کردند؛ گروه گواه در لیست انتظار قرار گرفت. بهمنظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای غرقگی (FQ) (مارتین و جکسون، 2008) و منبع کنترل (LCQ) راتر (1996)، استفاده شد. جهت تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری، استفاده شد. یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون، بین میانگین نمرات پسآزمون افراد گروه آزمایش و گواه در متغیرهای تجربه غرقگی و منبع کنترل، تفاوت معناداری وجود داشت (001/0>P). با توجه به نتایج این پژوهش میتوان گفت که آموزش گروهی راهبردهای فراشناختی بر افرایش تجربه غرقگی و منبع کنترل درونی و کاهش منبع کنترل بیرونی دانش آموزان، مؤثر بود.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/1/15 | پذیرش: 1401/2/12 | انتشار الکترونیک: 1401/7/10