1- استادیار روانشناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. ، soleilziaee@um.ac.ir
2- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
3- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت جام، تربت جام، ایران.
چکیده: (878 مشاهده)
واقعیت مجازی (VR) به طور فزایندهای به عنوان یک ابزار درمانی در روانشناسی یا مراقبتهای بهداشتی مورد استفاده قرار میگیرد. در سالهای اخیر، مداخلات واقعیت مجازی در اختلالاتی مانند افسردگی، اضطراب و فوبیا نیز به طور گستردهای مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، هنوز یک نظر و بررسی جامع برای شناسایی مسیرهای آینده در جهت پیشبرد در این زمینه وجود ندارد. در این میان همراه با پیشرفت تکنولوژی شبکه از محیط های مجازی سه بعدی به عنوان "متاورس" معادل دیجیتالی جهان فیزیکی یاد میشود و قلمرو جدیدی از واقعیت روانی و تعامل ارائه خواهد داد. این پژوهش به توصیف کاربرد VR در اختلالات روانپزشکی با انجام یک مرور سیستماتیک، توصیف محدودیتهای تحقیقات موجود، پیشنهاد راههایی برای تحقیقات آینده برای رسیدگی به شکافهای موجود در ادبیات فعلی و ارائه توصیههای عملی برای ادغام VR با درمانهای دیگر اختلالات روانپزشکی و در نهایت معرفی دنیای متاورس به عنوان پدیدهای نوظهور در درمان اختلالات روانی میپردازد. پایگاههای اطلاعاتی PubMed و google scholar، Science Direct برای دسترسی به مطالعات محیط مجازی سه بعدی یا متاورس و استفاده از واقعیت مجازی در اختلالات روانپزشکی (مانند اختلال استرس پس از سانحه، فوبیا، اختلالات اضطراب و افسردگی) جستجو شدند. این مطالعه شواهدی را ارائه میکند که از تأثیر مثبت درمان واقعیت مجازی و دنیای سه بعدی متاورس در اختلالات روانپزشکی حمایت میکند.
نوع مقاله:
مروری سیستماتیک |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1401/4/5 | پذیرش: 1402/2/11 | انتشار الکترونیک: 1403/6/10