 
                     
                     
                    
                    
                    
                    
                     Ghahremani S,  Hossienzadeh Taghvai M,  Zakeripoor G. 
(2022).  The effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on modulating primary maladaptive schemas and anxiety in high school students.  Rooyesh. 11(9),  103-114. 
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4059-fa.html   
                    
                    قهرمانی ساره،  حسین زاده تقوایی مرجان،  ذاکری پور غلامرضا.
(1401).  اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر اضطراب و تعدیل طرحواره های ناسازگاراولیه در دانش آموزان دوره متوسطه  رویش روان شناسی 11 (9) :114-103URL: http://frooyesh.ir/article-1-4059-fa.html
  
                     
					 
					
                 
                
                    
                    
                    
                    1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. 
 2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. ، Marjantaghvai@yahoo.com
 3- استادیار گروه روانشناسی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران. 
                    
                    
                    چکیده:       (1497 مشاهده)
                    
                    
                    هدف پژوهش تعیین اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر تعدیل طرحواره های ناسازگاراولیه و اضطراب دانش آموزان دوره متوسطه بود. این پژوهش از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه در شهرستان نظر آباد  در سال تحصیلی 1400- 1399 بود که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب شدند. این تعداد در بین گروه درمانی شناختی رفتاری و گروه گواه بهطور تصادفی جایگزین شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامههای طرحوارههای ناسازگار اولیه جفری یانگ (YSQ-SF) (1998) و پرسشنامه اضطراب بک (BAI-II) (1988) جمعآوری شد. مداخله گروه درمانی شناختی رفتاری در 12 جلسه 5/1 ساعته و هفتهای یکبار برگزار شد. دادهها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد اثر اصلی مداخله برای بریدگی و طرد (741/ )، خودگردانی و عملکرد مختل (415/
 )، خودگردانی و عملکرد مختل (415/ )، محدودیتهای مختل (771/0
 )، محدودیتهای مختل (771/0 )، دیگر جهتمندی (315/0
 )، دیگر جهتمندی (315/0 )، گوش به زنگی بیشازحد (185/0
 )، گوش به زنگی بیشازحد (185/0 ) و برای اضطراب (822/0
 ) و برای اضطراب (822/0 ) معنادار هستند (05/0>p) یعنی بین دو گروه از نظر میانگین مولفههای طرحوارههای ناسازگار اولیه و اضطراب تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p). نتیجهگیری میشود با استفاده از گروه درمانی شناختی رفتاری میتوان به تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه و کاهش اضطراب دانش آموزان دوره متوسطه کمک کند.
 ) معنادار هستند (05/0>p) یعنی بین دو گروه از نظر میانگین مولفههای طرحوارههای ناسازگار اولیه و اضطراب تفاوت معناداری وجود دارد (05/0>p). نتیجهگیری میشود با استفاده از گروه درمانی شناختی رفتاری میتوان به تعدیل طرحوارههای ناسازگار اولیه و کاهش اضطراب دانش آموزان دوره متوسطه کمک کند.
                     
                    
                    
                    
                    
                    نوع مقاله:  
پژوهشي |
                    موضوع مقاله: 
                    
روانشناسی عمومی  دریافت: 1401/5/7 | پذیرش: 1401/8/14 | انتشار الکترونیک: 1401/9/10