مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 5 - ( مرداد 1402 / پیاپی 86 1402 )                   سال 12 شماره 5 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mousavi S F, Afrooz G, Arjmandnia A A, Ghobari-Bonab B. (2023). The effectiveness of Family-based Play therapy on parent-child relationship in children with Attention Deficit Disorder. Rooyesh. 12(5), 1-10.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4197-fa.html
موسوی سیده فاطمه، افروز غلامعلی، ارجمندنیا علی اکبر، غباری بناب باقر. ارزیابی اثربخشی بازی درمانی خانواده محور بر رابطه والدین و فرزندان با اختلال کاستی توجه رویش روان شناسی 1402; 12 (5) :10-1

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4197-fa.html


1- دانشجوی دکتری، دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، s.f.mousavi@ut.ac.ir
2- استاد ممتاز، دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3- دانشیار، دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4- استاد، دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده:   (1023 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی بازی درمانی خانواده­محور، بر بهبود رابطه والدین و کودکان با اختلال کاستی توجه (ADD) بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش­آزمون_پس­آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماهه بود. مطالعه در تابستان سال ۱۴۰۱ صورت گرفت. جامعه پژوهش، تمامی کودکان با اختلال کاستی­توجه ۵ تا ۱۰ سال شهر تهران بود و نمونهگیری به شکل هدفمند انجام شد. تعداد ۲۴ زوج مادر و کودک به صورت تصادفی در دوگروه آزمایشی (N=12) و گواه (N=12) قرار گرفتند و برنامه بازی درمانی خانواده محور به مدت ۱۰ جلسه دوساعته هفتگی، برای گروه آزمایش اجرا شد. جهت بررسی رابطه والد- کودک، قبل و بعد از مداخله، از تست رابطه کودک- والد پیانتا (۱۹۹۷) (CPRS)، استفاده شد. دادهها نیز با استفاده از تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که در مقایسه با گروه گواه، بازی درمانی خانواده­محور موجب کاهش معنادار خرده مقیاس وابستگی و تعارض و افزایش خرده­مقیاس نزدیکی شده است (05/0 > P). با توجه به یافته­های پژوهش به نظر می­رسد که بازی درمانی خانواده­محور موجب بهبود رابطه والدین و کودکان با اختلال کاستی توجه، از نظر وابستگی، نزدیکی و تعارض در روابط می­گردد.
متن کامل [PDF 791 kb]   (507 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1401/7/9 | پذیرش: 1401/11/25 | انتشار الکترونیک: 1402/5/9

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb