Reisi Sarteshneizy M, Ghazanfari A, Ahmadi R, Sharifi T. (2023). Comparing the effectiveness of group Exploring Training and Conceptual Learning on Academic emotions Elementary School 5th Grade Boy Students.
Rooyesh.
12(1), 167-176.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4249-fa.html
رئیسی سرتشنیزی مجتبی، غضنفری احمد، احمدی رضا، شریفی طیبه. مقایسه اثربخشی آموزش گروهی کاوشگری و مفهومآموزی در درس علوم بر هیجانهای تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی رویش روان شناسی 1402; 12 (1) :176-167
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4249-fa.html
1- دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. ، ahmadghazanfari14012022@gmail.com
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
4- دانشیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
چکیده: (694 مشاهده)
مقایسه اثربخشی آموزش گروهی کاوشگری و مفهومآموزی در درس علوم بر هیجانهای تحصیلی دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان کیار بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری به مدت یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان کیار در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. نمونه پژوهش شامل 75 نفر از دانشآموزان بود که به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه آموزش گروهی کاوشگری، مفهومآموزی و گواه جایگذاری شدند. دادهها بااستفاده از پرسشنامه هیجانهای تحصیلی پکران و همکاران (2005، AEQ) جمعآوری و بهروش تحلیلواریانس با اندازهگیری مکرر مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که اثر اصلی گروه برای گروه کاوشگری و آموزش مفهوم آموزی در هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی معنادار گزارش شد (05/0>P)؛ همچنین اثر اصلی سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری در متغیرهای هیجانهای تحصیلی مثبت و منفی در گروه کاوشگری و آموزش مفهومآموزی نیز معنادار گزارش شد. اندازه اثر نیز نشان از تأثیر 88 درصدی و 2/84 درصدی به ترتیب مداخله کاوشگری و آموزش مفهومآموزی بر هیجانهای تحصیلی بود. نتیجهگیری میشود آموزش گروهی کاوشگری و مفهومآموزی بر هیجانهای تحصیلی تأثیرگذار بودند و بین اثربخشی آموزش گروهی کاوشگری و مفهومآموزی بر هیجانهای تحصیلی تفاوتی وجود ندارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/8/20 | پذیرش: 1401/9/19 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10