مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 1 - ( فروردین 1402/ پیاپی 82 1402 )                   سال 12 شماره 1 صفحات 176-167 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Reisi Sarteshneizy M, Ghazanfari A, Ahmadi R, Sharifi T. (2023). Comparing the effectiveness of group Exploring Training and Conceptual Learning on Academic emotions Elementary School 5th Grade Boy Students. Rooyesh. 12(1), 167-176.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4249-fa.html
رئیسی سرتشنیزی مجتبی، غضنفری احمد، احمدی رضا، شریفی طیبه. مقایسه اثربخشی آموزش گروهی کاوشگری و مفهوم‌آموزی در درس علوم بر هیجان‌های تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی رویش روان شناسی 1402; 12 (1) :176-167

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4249-fa.html


1- دانشجوی دکتری گروه روانشناسی تربیتی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
2- دانشیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران. ، ahmadghazanfari14012022@gmail.com
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
4- دانشیار گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
چکیده:   (694 مشاهده)
مقایسه اثربخشی آموزش گروهی کاوشگری و مفهوم‌آموزی در درس علوم بر هیجان‌های تحصیلی دانش‌آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان کیار بود. روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری به مدت یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش دانش آموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهرستان کیار در سال تحصیلی 1400-1399 بودند. نمونه پژوهش شامل 75 نفر از دانش­آموزان بود که به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در سه آموزش گروهی کاوشگری، مفهوم­آموزی و گواه جایگذاری شدند. داده­ها بااستفاده از پرسشنامه هیجان­های تحصیلی پکران و همکاران (2005، AEQ) جمع­آوری و به­روش تحلیل­واریانس با اندازه­گیری مکرر مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان­ داد که اثر اصلی گروه برای گروه کاوشگری و آموزش مفهوم آموزی در هیجان­های تحصیلی مثبت و منفی معنادار گزارش شد (05/0>P)؛ همچنین اثر اصلی سه مرحله پیش­آزمون، پس­آزمون و پیگیری در متغیرهای هیجان­های تحصیلی مثبت و منفی در گروه کاوشگری و آموزش مفهوم­آموزی نیز معنادار گزارش شد.  اندازه اثر نیز نشان از تأثیر 88 درصدی و 2/84 درصدی به ترتیب مداخله کاوشگری و آموزش مفهوم­آموزی بر هیجان­های تحصیلی بود. نتیجه­گیری می­شود آموزش گروهی کاوشگری و  مفهوم‌آموزی بر هیجان‌های تحصیلی تأثیرگذار بودند و بین اثربخشی آموزش گروهی کاوشگری و مفهوم‌آموزی بر هیجان‌های تحصیلی تفاوتی وجود ندارد.
متن کامل [PDF 496 kb]   (314 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1401/8/20 | پذیرش: 1401/9/19 | انتشار الکترونیک: 1402/1/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb