Aghaei A, Hejazi E, Hosseinchari M. (2023). The Relationship Between Motivational Beliefs with Successful Intelligence: The Mediating Role of Academic Engagement.
Rooyesh.
12(6), 1-12.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4322-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، پردیس بین المللی کیش، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- دانشیار، گروه مشاوره و روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، ehejazi@ut.ac.ir
3- دانشیار، گروه مشاوره و روانشناسی تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران.
چکیده: (1177 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطۀ باورهای انگیزشی با هوش موفق با میانجیگری درگیری تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی- همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعۀ پژوهش را کلیه دانشآموزان دختر متوسطه دوم شهر شیراز در سال 1402-1401 تشکیل دادند که از میان آنها 545 نفر به روش خوشهای چند مرحلهای بعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه راهبردهای انگیزشی (MSLQ، پنتریچ و دیگروت، 1990)، پرسشنامۀ هوش موفق (SIQ، استرنبرگ و گریگورنکو، 2002)، پرسشنامۀ درگیری تحصیلی (AES، ریو و تسنگ، 2011). یافتهها نشاندهنده برازش مطلوب دادهها با الگوی پیشنهادی پژوهش بود. باورهای انگیزشی و هوش موفق رابطه مستقیم داشتند و بین باورهای انگیزشی و درگیری تحصیلی و بین درگیری تحصیلی با هوش موفق رابطه مثبت وجود داشت (001/0> P). همچنین درگیری تحصیلی ارتباط بین باورهای انگیزشی با هوش موفق را میانجیگری میکند (001/0> P). نتایج پژوهش نشان میدهد که باورهای انگیزشی و درگیری تحصیلی نقش کلیدی در هوش موفق دارند و لزوم توجه به این عوامل در برنامههای آموزش و پرورش ضروری است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1401/10/6 | پذیرش: 1402/5/3 | انتشار الکترونیک: 1402/6/3