مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال ۸، شماره ۴ - ( شماره پیاپی ۳۷ / تیر ۱۳۹۸ )                   سال ۸ شماره ۴ صفحات ۸۴-۷۵ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mirgol A. (2019). The Effectiveness of Short-term Comprehensive Scheduling Psychosis on Mental Health of Students with Special Learning Disabilities. Rooyesh. 8(4), 75-84.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-446-fa.html
میرگل احمد. اثربخشی روان‌درمانی پویشی فشرده کوتاه‌مدت بر سلامت روان دانش آموزان با ناتوانی‌های یادگیری ویژه رویش روان شناسی ۱۳۹۸; ۸ (۴) :۸۴-۷۵

URL: http://frooyesh.ir/article-۱-۴۴۶-fa.html


دانشجوی دکتری علوم تربیتی، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور واحد زابل، زابل، ایران. ، Mirgolahmad@yahoo.com
چکیده:   (۲۶۶۵ مشاهده)

این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی روان‌درمانی پویشی فشرده کوتاه‌مدت بر سلامت روان دانش آموزان با ناتوانی‌های یادگیری ویژه انجام شد. طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل همه دانش آموزان با ناتوانی‌ یادگیری‌ ویژه شهر تهران در سال تحصیلی 96-1395 بود که از بین آن‌ها 30 دانش آموز در محدوده سنی 8 تا 12 سال به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در 2 گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. از پرسش‌نامه سلامت عمومی (GHQ) برای جمع‌آوری اطلاعات استفاده شد. درمان مبتنی‌بر رویکر دوانلو روی گروه آزمایش به صورت انفرادی، هفته‌ای 2 بار در 12 جلسه 60 دقیقه‌ای اجرا شد. پردازش داده‌های پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (تحلیل کوواریانس یک‌متغیره) انجام شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که پس از کنترل نمرات پیش‌آزمون بین 2 گروه آزمایش و گواه در متغیر سلامت روانی تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<). براساس این یافته‌ها می‌توان گفت در جریان روان درمانی پویشی فشرده کوتاه مدت، درمانگر با فراهم نمودن تجربه عمیق هیجانی باعث بهبود سلامت روانی این کودکان می‌شود.

متن کامل [PDF 645 kb]   (۵۶ دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1395/6/13 | پذیرش: 1395/9/17 | انتشار الکترونیک: 1398/4/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb