مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 7 - ( مهر 1402/ پیاپی 88 1402 )                   سال 12 شماره 7 صفحات 72-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maleki Kaliani V, Lesani M, Hosseini H, Razaghi S. (2023). The Role of Emotion Regulation Skills, Ambiguity Tolerance and Teacher Affective support in Students' Academic Self-Efficacy. Rooyesh. 12(7), 63-72.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4717-fa.html
ملکی کالیانی وحید، لسانی مهدی، حسینی حامد، رزاقی صادق. نقش مهارت‌های تنظیم هیجان، تحمل ابهام و حمایت عاطفی معلم در خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان رویش روان شناسی 1402; 12 (7) :72-63

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4717-fa.html


1- کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران.
2- دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران. ، mlesani@uk.ac.ir
3- کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده:   (1233 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر  پیش‌بینی خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان  براساس راهبردهای تنظیم هیجان، تحمل ابهام و حمایت عاطفی معلم بود. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه دانش‌آموزان پسر دبیرستان (دوره دوم) مشغول به تحصیل در سال تحصیلی  1399-1400 در شهر کرمانشاه تشکیل دادند که از بین آن‌ها  با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ای  چند مرحله‌ای 195 نفر  انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل، پرسش‌نامه‌های خودکارآمدی تحصیلی (SES، پاتریک و همکاران،1977)، راهبردهای تنظیم هیجان (ERS، شیلد و کیکتی،1997)، تحمل ابهام (IUS، فرستون و همکاران ،1994) و حمایت عاطفی معلم (TASQ، ساکیز، 2007) بود. داده‌های پژوهش با روش‌های ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد متغیرهای عدم تحمل ابهام، حمایت عاطفی معلم و راهبردهای تنظیم هیجان  می‌توانند 40 درصد از واریانس خودکارآمدی تحصیلی را در دانش‌آموزان تبیین کنند (001/0>P). در مجموع می‌توان گفت تحمل ابهام، حمایت عاطفی معلم و راهبردهای تنظیم هیجان پیش‌بینی­کننده خودکارآمدی تحصیلی دانش‌آموزان هستند و از طریق آن‌ها می‌توان خودکارآمدی دانش‌آموزان را تیین کرد.
متن کامل [PDF 671 kb]   (664 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/4/12 | پذیرش: 1402/5/13 | انتشار الکترونیک: 1402/7/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb