Maleki Kaliani V, Lesani M, Hosseini H, Razaghi S. (2023). The Role of Emotion Regulation Skills, Ambiguity Tolerance and Teacher Affective support in Students' Academic Self-Efficacy.
Rooyesh.
12(7), 63-72.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4717-fa.html
ملکی کالیانی وحید، لسانی مهدی، حسینی حامد، رزاقی صادق. نقش مهارتهای تنظیم هیجان، تحمل ابهام و حمایت عاطفی معلم در خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان رویش روان شناسی 1402; 12 (7) :72-63
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4717-fa.html
1- کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران.
2- دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر، کرمان، ایران. ، mlesani@uk.ac.ir
3- کارشناس ارشد علوم تربیتی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
چکیده: (1231 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان براساس راهبردهای تنظیم هیجان، تحمل ابهام و حمایت عاطفی معلم بود. روش پژوهش، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری را کلیه دانشآموزان پسر دبیرستان (دوره دوم) مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 1399-1400 در شهر کرمانشاه تشکیل دادند که از بین آنها با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای 195 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری اطلاعات شامل، پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی (SES، پاتریک و همکاران،1977)، راهبردهای تنظیم هیجان (ERS، شیلد و کیکتی،1997)، تحمل ابهام (IUS، فرستون و همکاران ،1994) و حمایت عاطفی معلم (TASQ، ساکیز، 2007) بود. دادههای پژوهش با روشهای ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد متغیرهای عدم تحمل ابهام، حمایت عاطفی معلم و راهبردهای تنظیم هیجان میتوانند 40 درصد از واریانس خودکارآمدی تحصیلی را در دانشآموزان تبیین کنند (001/0>P). در مجموع میتوان گفت تحمل ابهام، حمایت عاطفی معلم و راهبردهای تنظیم هیجان پیشبینیکننده خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان هستند و از طریق آنها میتوان خودکارآمدی دانشآموزان را تیین کرد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/4/12 | پذیرش: 1402/5/13 | انتشار الکترونیک: 1402/7/10