Feyzbakhsh Rankouhi F, Maleki Pirbazari M, Ashournejad F. (2024). The Mediating Role of Self-Esteem in the relationship between Parenting Styles and Educational Adjustment.
Rooyesh.
12(11), 193-202.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4734-fa.html
فیضبخش رانکوهی فاطمه، ملکی پیربازاری معصومه، عشورنژاد فاطمه. نقش میانجی عزت نفس در رابطه بین سبکهای فرزندپروری و سازگاری تحصیلی رویش روان شناسی 1402; 12 (11) :202-193
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4734-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران. ، feyzbakhshfatemeh@gmail.com
2- استادیار، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران.
3- مدرس مدعو، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران.
چکیده: (746 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، تعیین نقش میانجی عزت نفس در رابطه بین سبکهای فرزندپروری و سازگاری تحصیلی بود. پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی به روش معادلات ساختاری بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر دورهی متوسطه اول شهر رودسر در سال تحصیلی 1401–1400 بودند و از این جامعه، 300 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه سبکهای فرزندپروری (بامریند، 1973، PSI)، پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ (1965، RSES) و پرسشنامه سازگاری تحصیلی (بیکر و سریاک، 1984، SACQ) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد سبک فرزندپروری مقتدرانه و استبدادی بر سازگاری تحصیلی اثر مستقیم دارند (05/0)؛ در حالی که سبک سهلگیرانه اثر معنادار مستقیم بر سازگاری تحصیلی ندارد. از سوی دیگر نتایج نشان داد عزت نفس اثر مستقیم بر سازگاری تحصیلی دارد (05/0 P≤). همچنین تمامی سبکهای فرزندپروری دارای اثر غیر مستقیم بر سازگاری تحصیلی از طریق نقش میانجی عزت نفس دارند (05/0 P≤). مدل نهایی نیز از برازش خوبی برخوردار بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت برای افزایش سازگاری تحصیلی در دانشآموزان، باید به سبکهای فرزندپروری والدین و به ویژه عزت نفس دانشآموزان توجه شود.
نوع مقاله:
كاربردي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/4/23 | پذیرش: 1402/6/1 | انتشار الکترونیک: 1402/11/10