مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 7، شماره 11 - ( زمستان/ بهمن ماه97/ شماره پیاپی 32 1397 )                   سال 7 شماره 11 صفحات 192-169 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rahmati S. Provide a Model for academic achievement based on Internet addiction, personality traits, social self-efficacy and spiritual intelligence. Rooyesh 2019; 7 (11) :169-192
URL: http://frooyesh.ir/article-1-474-fa.html
رحمتی صمد. ارائه مدلی برای موفقیت تحصیلی دانشجویان براساس اعتیاد به اینترنت، ویژگی‌های شخصیت، خودکارآمدی اجتماعی و هوش معنوی. رویش روان شناسی. 1397; 7 (11) :169-192

URL: http://frooyesh.ir/article-1-474-fa.html


دانشگاه شهید چمران اهواز ، rahmati.samad@yahoo.com
چکیده:   (2670 مشاهده)

پژوهش حاضر با هدف ارائه مدلی برای موفقیت تحصیلی دانشجویان براساس اعتیاد به اینترنت، ویژگی‌های شخصیت، خودکارآمدی اجتماعی و هوش معنوی انجام گرفت. تعداد 225 نفر دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با استفاده از روش نمونه‌گیری خوشه‌ی چند مرحله‌ی انتخاب و پرسشنامه‌های اعتیاد به اینترنت، خودکارآمدی اجتماعی، هوش معنوی و شخصیتی نئو را تکمیل کردند؛ موفقیت تحصیلی با معدل کل دانشجویان سنجیده شد. ارزیابی مدل پیشنهادی پژوهش با روش تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزارهای SPSS19 و AMOS20 صورت گرفت و برای تعیین معنی‌داری روابط میانجی از روش بوت استراپ ماکرو پریچر و هایز استفاده شده است. نتایج نشان داد که اعتیاد به اینترنت بر برون‌گرایی، وظیفه‌شناسی، خودکارآمدی اجتماعی، هوش معنوی و موفقیت تحصیلی اثر مستقیم منفی و معنی دار ولی بر روان‌رنجورخویی اثر مستقیم مثبت و معنی‌دار دارد. وظیفه‌شناسی و خودکارآمدی اجتماعی بر موفقیت تحصیلی اثر مستقیم مثبت و معنی‌دار و روان‌رنجورخویی بر موفقیت تحصیلی اثر مستقیم منفی و معنی‌دار دارد. همچنین اثر غیرمسقیم اعتیاد به اینترنت از طریق وظیفه‌شناسی، روان‌رنجورخویی و خودکارآمدی اجتماعی بر موفقیت تحصیلی معنی‌دار ولی از طریق برون گرایی و هوش معنوی معنی‌دار نبود. یافته‌ها نشان دادند که مدل پیشنهادی از برازش خوبی با داده‌ها برخوردار است. وظیفه‌شناسی و خودکارآمدی اجتماعی با ایفای یک نقش محافظتی، می‌توانند اثر مخرب اعتیاد به اینترنت را بر موفقیت تحصیلی دانشجویان خنثی نمایند، درحالی که روان‌رنجورخویی می‌تواند این اثر را تشدید کند.

متن کامل [PDF 1015 kb]   (1363 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي |
دریافت: 1395/7/6 | ویرایش نهایی: 1397/11/27 | پذیرش: 1395/7/25 | انتشار الکترونیک: 1397/11/26

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb