Mohammadian M, Haj Hosseini M, Keshavarz Afshar H. (2023). The effectiveness of group counseling based on reality therapy on academic resilience and academic procrastination in visually impaired students.
Rooyesh.
12(10), 1-10.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4782-fa.html
محمدیان مجید، حاج حسینی منصوره، کشاورز افشار حسین. اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر واقعیتدرمانی بر تابآوری تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان دارای آسیب بینایی رویش روان شناسی 1402; 12 (10) :10-1
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4782-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، hajhosseini@ut.ac.ir
3- استادیار گروه روانشناسی تربیتی و مشاوره، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
چکیده: (834 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی واقعیتدرمانی بر تابآوری تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی در دانشآموزان با آسیب بینایی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از تمامی دانشآموزان دارای آسیب بینایی شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از بین آنان تعداد 30 نفر، 15 نفر در گروه گواه و 15 نفر در گروه آزمایش از طریق روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه جایگذاری شدند. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامههای اهمالکاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (1984 PASS,)، تابآوری تحصیلی ساموئلز (2004 ARI,) و پروتکل واقعیتدرمانی گلاسر (2010) طی 8 جلسه 90 دقیقهای به صورت حضوری استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون تابآوری تحصیلی و اهمالکاری تحصیلی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود داشت. درنتیجه میتوان روش آموزشی واقعیتدرمانی را بهعنوان یکی از رویکردهای جدید مثبتنگر جهت ارتقاء عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارای آسیب بینایی با اثرات نسبتاً پایدار، برای افزایش تابآوری تحصیلی به کار برد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/5/25 | پذیرش: 1402/6/13 | انتشار الکترونیک: 1402/10/10