مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 12، شماره 10 - ( دی 1402 / پیاپی 91 1402 )                   سال 12 شماره 10 صفحات 180-171 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ghodrati S, Taklavi S, Kazemi R. (2023). The effectiveness of acceptance and commitment therapy on impulsivity and co-rumination in students with suicidal thoughts. Rooyesh. 12(10), 171-180.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4860-fa.html
قدرتی سولماز، تکلوی سمیه، کاظمی رضا. اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر تکانشگری و نشخوارفکری مشترک در دانشجویان دارای افکار خودکشی رویش روان شناسی 1402; 12 (10) :180-171

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4860-fa.html


1- دانشجوی دکتری روان­شناسی، گروه روان­شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
2- استادیار گروه روان­شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران. ، staklavi@gmail.com
3- استادیار گروه روان­شناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
چکیده:   (498 مشاهده)
هدف این پژوهش تعیین اثربخشی درمان پذیرش و تعهد بر تکانشگری و نشخوارفکری مشترک در دانشجویان دارای افکار خودکشی بود. روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون_پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه­ آزاد­ اسلامی ­واحد اردبیل در سال­تحصیلی1402-1401بودند که 39 نفر به روش نمونه­گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (19 نفر) و کنترل (20 نفر) جایگزین شدند. گروه آزمایش هشت جلسه­ی 75 دقیقه­ای و هفته­ای یک جلسه تحت درمان پذیرش و تعهد قرار گرفتند. ابزارگردآوری داده­ها شامل مقیاس افکار خودکشی (BSSI، بک و استیر، 1991)، پرسشنامه نشخوار فکری مشترک (CRQ، روز، 2002) و پرسشنامه تکانشگری بارات (BIS-11، پاتون و همکاران، 1995) بود. تجزیه و تحلیل داده­ها با آزمون تحلیل کواریانس چندمتغیره (MANCOVA) انجام شد. براساس یافته­ها با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پس­آزمون نشخوار فکری مشترک و تکانشگری (و مولفه­های آن­ها) در دو گروه درمان پذیرش و تعهد و گواه تفاوت معناداری در سطح 01/0 وجود داشت. با استناد به این یافته­های می­توان نتیجه گرفت که درمان پذیرش و تعهد یک روش روان­درمانی مناسب برای کاهش تکانشگری و نشخوارفکری مشترک در دانشجویان دارای افکار خودکشی می­باشد.
متن کامل [PDF 737 kb]   (285 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی عمومی
دریافت: 1402/6/30 | پذیرش: 1402/9/7 | انتشار الکترونیک: 1402/10/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb