Ethics code: IR.LUMS.REC.1401.300
Bahrami E, Ghadampour E, Abasi M. (2024). The effect of making deliberate errors on attitude to error and academic emotions of girls students of the second secondary school.
Rooyesh.
13(2), 37-46.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4915-fa.html
بهرامی عرفان، قدم پور عزت اله، عباسی محمد. تاثیر انجام خطاهای عمدی بر نگرش به خطا و هیجانهای تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم رویش روان شناسی 1403; 13 (2) :46-37
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4915-fa.html
1- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روان شناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
2- استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران. ، ghadampour.e@Lu.ac.ir
3- دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
چکیده: (581 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثر انجام خطاهای عمدی بر نگرش به خطا و هیجانهای تحصیلی دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهرستان چگنی در سال تحصیلی 1402 – 1401 بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهرستان چگنی در سال تحصیلی 1402- 1401 بود. از جامعه آماری مذکور تعداد 30 نفر (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه گواه) انتخاب گردید که به روش غیر احتمالی در دسترس، انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه به صورت تصادفی گمارش شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته نگرش به خطا (AEQ) و پرسشنامه هیجانهای تحصیلی (AEQ)، پکران و همکاران، 2011) بود. برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد. یافتهها نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون، بین میانگین پسآزمون متغیرهای نگرش به خطا و هیجانهای تحصیلی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری (001/0P<) وجود دارد. بر اساس یافتههای حاضر میتوان نتیجه گرفت که انجام خطاهای عمدی موجب افزایش نگرش مثبت به خطا و افزایش هیجانهای مثبت تحصیلی در دانشآموزان میشود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/7/30 | پذیرش: 1402/9/24 | انتشار الکترونیک: 1403/2/10