مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال ۱۳، شماره ۴ - ( تیر ۱۴۰۳/ پیاپی ۹۷ ۱۴۰۳ )                   سال ۱۳ شماره ۴ صفحات ۲۲۴-۲۱۵ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gholami N, Zeinaddini Meymand Z, Rabbani Z. (2024). The Psychometric Properties of the Persian Version of Academic Boredom Scale and its Relation with Academic Motivation. Rooyesh. 13(4), 215-224.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4931-fa.html
غلامی نازنین، زین الدینی میمند زهرا، ربانی زینب. ویژگی‌های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس ملال تحصیلی (ABS) و رابطه‌ آن با انگیزه تحصیلی رویش روان شناسی ۱۴۰۳; ۱۳ (۴) :۲۲۴-۲۱۵

URL: http://frooyesh.ir/article-۱-۴۹۳۱-fa.html


۱- کارشناس ارشد، رشته روانسنجی، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی، تهران، ایران.
۲- استادیار گروه برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران.
۳- استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهر، تهران، ایران. ، rabbany2007@gmail.com
چکیده:   (۶۳۹ مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی ویژگی­های روانسنجی مقیاس ملال تحصیلی و رابطه آن با انگیزه تحصیلی در دانش آموزان بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع اعتبارستجی بود. جامعه آماری پژوهش را دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم منطقه 5 شهر تهران تشکیل دادند که در سال 1402-1401 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه، نمونه­ای به تعداد 396 نفر به روش خوشه­ای دو مرحله­ای انتخاب شدند. شرکت کنندگان مقیاس ملال تحصیلی (ABS) (پکران و همکاران، 2002) و پرسشنامه انگیزه تحصیلی (AMQ) (لپر  و همکاران، 2005) را تکمیل کردند. داده­ها به روش تحلیل عاملی تاییدی (CFA)، آلفای کرونباخ و ضرایب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تاییدی نشان داد سازه ملال تحصیلی دارای 22 گویه و دو مولفه ملال کلاسی و ملال مرتبط با یادگیری بود. شاخص­های برازش مدل تحلیل عاملی تأییدی برازش مناسب مدل را تأیید کرد. بین مقیاس ملال تحصیلی و  انگیزه تحصیلی رابطه منفی معنادار برقرار بود (01/0p<). ضرایب آلفای کرونباخ برای عوامل ملال کلاسی و ملال یادگیری مرتبط با یادگیری و کل مقیاس به ترتیب 86/0، 88/0 و 93/0 به دست آمد.  بنابراین نسخه فارسی مقیاس ملال تحصیلی از ویژگی های روانسنجی مطلوبی در بین دانش آموزان ایرانی برخوردار بوده و می­تواند مورد استفاده قرار گیرد.
متن کامل [PDF 712 kb]   (۳۳۵ دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/8/9 | پذیرش: 1403/1/31 | انتشار الکترونیک: 1403/4/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb