مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 3 - ( خرداد 1403/ پیاپی 96 1403 )                   سال 13 شماره 3 صفحات 64-55 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Borji M, Arabzadeh M, Zahed S. The relationship between Metacognitive Strategies and Academic Buoyancy in students: Mediating role of Cognitive Flexibility. Rooyesh 2024; 13 (3) :55-64
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4964-fa.html
برجی مبینا، عرب زاده مهدی، زاهد سعیده. رابطه بین راهبردهای فراشناختی و پایستگی تحصیلی در دانشجویان : نقش واسطه ای انعطاف پذیری شناختی. رویش روان شناسی. 1403; 13 (3) :55-64

URL: http://frooyesh.ir/article-1-4964-fa.html


1- دانشجوی کارشناسی ارشد روان­شناسی بالینی، گروه روان­شناسی بالینی، دانشکده علوم پزشکی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.
2- استادیار، گروه روان­شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، mehdi_arabzadeh@hotmail.com
3- دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روان­شناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده:   (122 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه­ای انعطاف­پذیری شناختی در رابطه بین راهبردهای فراشناختی و پایستگی تحصیلی دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی و از نوع مدل­یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد خمین در سال تحصیلی 1401-1402 بود که از بین آن­ها 325  نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه پایستگی تحصیلی (ABQ، مارتین و مارش، 2008) انعطاف­پذیری شناختی (CFI، دنیس و وندروال، 2010) و راهبردهای فراشناختی (MSQ، مک اینری و داوسون، 2004) استفاده شد. نتایج نشان داد مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود. همچنین اثر مستقیم راهبردهای فراشناختی بر پایستگی تحصیلی و انعطاف­پذیری شناختی معنادار بود (001/0>p) و اثر مستقیم انعطاف­پذیری شناختی بر پایستگی تحصیلی نیز معنادار بود (01/0>p). همچنین نتایج دیگر نشان داد که انعطاف­پذیری شناختی بین راهبردهای فراشناختی و پایستگی تحصیلی نقش میانجی داشت (01/0>p). در مجموع می­توان نتیجه گرفت که راهبردهای فراشناختی به طور مستقیم و غیرمستقیم با نقش واسطه­ای انعطاف­پذیری شناختی بر میزان پایستگی تحصیلی دانشجویان اثر دارد.
متن کامل [PDF 697 kb]   (72 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/8/23 | ویرایش نهایی: 1403/4/3 | پذیرش: 1402/12/11 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb