Borji M, Arabzadeh M, Zahed S. The relationship between Metacognitive Strategies and Academic Buoyancy in students: Mediating role of Cognitive Flexibility. Rooyesh 2024; 13 (3) :55-64
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-4964-fa.html
برجی مبینا، عرب زاده مهدی، زاهد سعیده. رابطه بین راهبردهای فراشناختی و پایستگی تحصیلی در دانشجویان : نقش واسطه ای انعطاف پذیری شناختی. رویش روان شناسی. 1403; 13 (3) :55-64
URL: http://frooyesh.ir/article-1-4964-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، دانشکده علوم پزشکی، واحد خمین، دانشگاه آزاد اسلامی، خمین، ایران.
2- استادیار، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران. ، mehdi_arabzadeh@hotmail.com
3- دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
چکیده: (122 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی در رابطه بین راهبردهای فراشناختی و پایستگی تحصیلی دانشجویان بود. روش پژوهش توصیفی-همبستگی و از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد خمین در سال تحصیلی 1401-1402 بود که از بین آنها 325 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. به منظور جمعآوری دادهها از پرسشنامه پایستگی تحصیلی (ABQ، مارتین و مارش، 2008) انعطافپذیری شناختی (CFI، دنیس و وندروال، 2010) و راهبردهای فراشناختی (MSQ، مک اینری و داوسون، 2004) استفاده شد. نتایج نشان داد مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود. همچنین اثر مستقیم راهبردهای فراشناختی بر پایستگی تحصیلی و انعطافپذیری شناختی معنادار بود (001/0>p) و اثر مستقیم انعطافپذیری شناختی بر پایستگی تحصیلی نیز معنادار بود (01/0>p). همچنین نتایج دیگر نشان داد که انعطافپذیری شناختی بین راهبردهای فراشناختی و پایستگی تحصیلی نقش میانجی داشت (01/0>p). در مجموع میتوان نتیجه گرفت که راهبردهای فراشناختی به طور مستقیم و غیرمستقیم با نقش واسطهای انعطافپذیری شناختی بر میزان پایستگی تحصیلی دانشجویان اثر دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/8/23 | ویرایش نهایی: 1403/4/3 | پذیرش: 1402/12/11 | انتشار الکترونیک: 1403/3/10