Pakari N, Dorostkar F, Rahimi F. (2024). The relationship between Hardiness psychology and academic well-being in students: the mediating role of emotion regulation.
Rooyesh.
13(5), 249-258.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5009-fa.html
پاکاری نسرین، درستکار فاطمه، رحیمی فاطمه. رابطه سرسختی روان شناختی با بهزیستی تحصیلی در دانشآموزان: نقش واسطهای تنظیم هیجان رویش روان شناسی 1403; 13 (5) :258-249
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5009-fa.html
1- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران. ، nasrin.pakari7247@gmail.com
2- کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران.
3- کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان، ارسنجان، ایران.
چکیده: (334 مشاهده)
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه سرسختی روان شناختی با بهزیستی تحصیلی و نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان دانشآموزان انجام شد. طرح این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان متوسطه دوم شهر قیر در سال تحصیلی 1401-1402 تشکیل میدادند که از بین کلیه دانشآموزان، 244 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. دادهها به وسیله پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (AWBQ؛ تومینین- سوینی و همکاران، 2012)، پرسشنامه سرسختی روانشناختی (PHQ؛ کوباسا و همکاران، 1982) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ؛ گارنفسکی و کرایج، 2006) جمع آوری شد؛ دادهها با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سرسختی روان شناختی بهصورت مستقیم و مثبت بر بهزیستی تحصیلی تاثیر میگذارد (05/0>P). نتایج دیگر نشان داد که تنظیم شناختی هیجان بین سرسختی روانشناختی و بهزیستی تحصیلی نقش میانجی دارد (05/0>P)؛ همچنین شاخصهای برازش نیز نشان داد مدل پیشنهادی از برازندگی مطلوبی برخوردار است. بنابراین باتوجه به نتایج مطالعه حاضر و نقشی که سرسختی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان در بهزیستی تحصیلی دانشآموزان دارد، تدوین و اجرای برنامههای آموزشی در این زمینه برای دانشآموزان پیشنهاد میشود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1402/9/16 | پذیرش: 1402/12/6 | انتشار الکترونیک: 1403/5/10