مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 5 - ( مرداد 1403/ پیاپی 98 1403 )                   سال 13 شماره 5 صفحات 258-249 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Pakari N, Dorostkar F, Rahimi F. (2024). The relationship between Hardiness psychology and academic well-being in students: the mediating role of emotion regulation. Rooyesh. 13(5), 249-258.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5009-fa.html
پاکاری نسرین، درستکار فاطمه، رحیمی فاطمه. رابطه سرسختی روان شناختی با بهزیستی تحصیلی در دانش‌آموزان: نقش واسطه‌ای تنظیم هیجان رویش روان شناسی 1403; 13 (5) :258-249

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5009-fa.html


1- کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، مرودشت، ایران. ، nasrin.pakari7247@gmail.com
2- کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، بندرعباس، ایران.
3- کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان، ارسنجان، ایران.
چکیده:   (334 مشاهده)
پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه سرسختی روان شناختی با بهزیستی تحصیلی و نقش میانجی تنظیم شناختی هیجان دانش­آموزان انجام شد. طرح این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش‌آموزان متوسطه دوم شهر قیر در سال تحصیلی  1401-1402 تشکیل می‌دادند که از بین کلیه دانش‌آموزان، 244 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. داده­ها به وسیله پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (AWBQ؛ تومینین- سوینی و همکاران، 2012)، پرسشنامه سرسختی روانشناختی (PHQ؛ کوباسا و همکاران، 1982) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان (CERQ؛ گارنفسکی و کرایج، 2006) جمع آوری شد؛ داده­ها با استفاده از روش مدل­یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که سرسختی روان شناختی به­صورت مستقیم و مثبت بر بهزیستی تحصیلی تاثیر می‌گذارد (05/0>P). نتایج دیگر نشان داد که تنظیم شناختی هیجان بین سرسختی روان‌شناختی و بهزیستی تحصیلی نقش میانجی دارد (05/0>Pهمچنین شاخص­های برازش نیز نشان داد مدل پیشنهادی از برازندگی مطلوبی برخوردار است. بنابراین  باتوجه به نتایج مطالعه حاضر و نقشی که سرسختی روانشناختی و تنظیم شناختی هیجان در بهزیستی تحصیلی دانش‌آموزان دارد، تدوین و اجرای برنامه­های آموزشی در این زمینه برای دانش­آموزان پیشنهاد می­شود.
متن کامل [PDF 505 kb]   (263 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1402/9/16 | پذیرش: 1402/12/6 | انتشار الکترونیک: 1403/5/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb