مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 3 - ( خرداد 1403/ پیاپی 96 1403 )                   سال 13 شماره 3 صفحات 10-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.UT.PSYEDU.REC.1402.023

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mojaver S, Arjmandnia A A, SHokoohi Yekta M, GHobari Bonab B, Jafarkhani F. The Feasibility of executive function training program using augmented reality on social skills children with high-functioning autism spectrum disorder. Rooyesh 2024; 13 (3) :1-10
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5234-fa.html
مجاور شیرین، ارجمندنیا علی اکبر، شکوهی یکتا محسن، غباری بناب باقر، جعفرخانی فاطمه. امکان سنجی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیت‌افزوده بر مهارت‌های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا. رویش روان شناسی. 1403; 13 (3) :1-10

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5234-fa.html


1- دانشجوی دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2- استاد گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران. ، arjmandnia@ut.ac.ir
3- استاد گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4- استادیار گروه تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
چکیده:   (203 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر امکان­سنجی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیت­افزوده بر مهارت‌های اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا بود. پژوهش به روش نیمه‏آزمایشی با طرح پیش­آزمون - پس­آزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری یک ماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم با عملکرد بالا در شهر تهران در سال 1402-1403بود. نمونه پژوهش بعد از غربال با توجه به ملاک­های ورود و خروج با روش نمونه­گیری هدفمند از کودکان واجد الشرایط وارد مطالعه و در دو گروه آزمایش (15نفر) و کنترل (15نفر) به شیوه تصادفی گمارش شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس تشخیصی اتیسم گیلیام  - ویرایش دوم (1994) بود. جهت تحلیل داده­ها، از روش تحلیل واریانس با انداز‌گیری مکرر استفاده شد. یافته­ها نشان داد برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیت­افزوده در دو مرحله پس­آزمون و پیگیری نسبت به گروه کنترل تأثیر معناداری داشت (001/0p<). همچنین، اندازه اثر نشان از تأثیر 29/0 درصدی برنامه آموزشی کارکردهای اجرایی با استفاده از واقعیت­افزوده بر مهارت­های اجتماعی بود. نتیجه­گیری می­شود که برای بهبود مهارت­های اجتماعی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم می­توان برای آموزش کارکردهای اجرایی از واقعیت­افزوده استفاده کرد.
متن کامل [PDF 543 kb]   (115 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1402/12/26 | ویرایش نهایی: 1403/4/3 | پذیرش: 1403/1/30 | انتشار الکترونیک: 1403/4/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb