Alipour M, Mesbah Falatooni Z, Ghasemi S A, Jalili F, Javan F. (2025). A phenomenological approach to the conflict between parents and female students.
Rooyesh.
13(11), 73-84.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5285-fa.html
علی پور محمد، مصباح فلاطونی زهرا، قاسمی سید علیرضا، جلیلی فرخ رو، جوان فاطمه. رهیافتی پدیدارشناسانه از تجارب تعارضات خانوادگی دانشآموزان دختر رویش روان شناسی ۱۴۰۳; ۱۳ (۱۱) :۸۴-۷۳
URL: http://frooyesh.ir/article-۱-۵۲۸۵-fa.html
۱- دانشجوی دکتری برنامهریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
۲- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
۳- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. ، s.alirezaghasemi@birjand.ac.ir
۴- استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹-۱۴۶۶۵، تهران، ایران.
۵- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند، ایران.
چکیده: (۳۶۳ مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر واکاوی تجارب زیسته دانشآموزان دختر از تعارضات میان آنان و والدین بود. روش پژوهش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی در سال تحصیلی 1402-1401 انجام شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند تعداد 10 نفر از دانشآموزان دختر مقطع متوسطه اول و دوم شهرستانهای قاین و نهبندان خراسان جنوبی بودند. در واقع دادههای پژوهش، پس از مصاحبه با این 10 نفر، به اشباع نظری رسید. دادههای استخراج شده از مصاحبهها به روش هفت مرحلهای کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. جهت اعتباربخشی به یافتهها از ملاک چهارگانه گوبا و لینکلن استفاده شد. تجارب دانشآموزان دختر در دو طبقه اصلی، شش طبقه فرعی و بیست کد طبقه بندی شد که طبقات اصلی آن شامل علل تعارضات و پیامدهای تعارض و طبقات فرعی شامل استقلال، شکاف بین نسلی، تعصبات فرهنگی و مذهبی و تبعیضهای جنسیتی، پیامدهای عاطفی روانی، پیامدهای تحصیلی، از دادهها استخراج شد. از یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که علل تعارضات والد-فرزندی ناشی ازدو مقوله ویژگیهای نوجوانی از قبیل استقلال طلبی و رشد هویت فردی ارتباط زیاد با رسانه هاست که منجر به شکاف نسلی گشته و همچنین تعصبات فرهنگی و مذهبی علاوه بر موارد مذکور موجب تفاوت دیدگاه فرزندان با والدین و تعارض میگردد که تعارض و عاطفی-روانی پیامدهای تحصیلی را بهدنبال دارد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی خانواده دریافت: 1403/1/22 | پذیرش: 1403/9/26 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10