مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال ۱۳، شماره ۱۱ - ( بهمن ۱۴۰۳/ پیاپی ۱۰۴ ۱۴۰۳ )                   سال ۱۳ شماره ۱۱ صفحات ۸۴-۷۳ | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alipour M, Mesbah Falatooni Z, Ghasemi S A, Jalili F, Javan F. (2025). A phenomenological approach to the conflict between parents and female students. Rooyesh. 13(11), 73-84.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5285-fa.html
علی پور محمد، مصباح فلاطونی زهرا، قاسمی سید علیرضا، جلیلی فرخ رو، جوان فاطمه. رهیافتی پدیدارشناسانه از تجارب تعارضات خانوادگی دانش‌آموزان دختر رویش روان شناسی ۱۴۰۳; ۱۳ (۱۱) :۸۴-۷۳

URL: http://frooyesh.ir/article-۱-۵۲۸۵-fa.html


۱- دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
۲- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
۳- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران. ، s.alirezaghasemi@birjand.ac.ir
۴- استادیار گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی ۸۸۹-۱۴۶۶۵، تهران، ایران.
۵- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بیرجند، ایران.
چکیده:   (۳۶۳ مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر واکاوی تجارب زیسته دانش‌آموزان دختر از تعارضات میان آنان و والدین بود. روش پژوهش کیفی و با استفاده از رویکرد پدیدارشناسی در سال تحصیلی 1402-1401 انجام شد. مشارکت کنندگان در این پژوهش با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند تعداد 10 نفر از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول و دوم شهرستان‌های قاین و نهبندان خراسان جنوبی بودند. در واقع داده‌های پژوهش، پس از مصاحبه با این 10 نفر، به اشباع نظری رسید. داده‌های استخراج‌ شده از مصاحبه‌ها به روش هفت مرحله‌ای کلایزی مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت. جهت اعتباربخشی به یافته‌ها از ملاک چهارگانه گوبا و لینکلن استفاده شد. تجارب دانش‌آموزان دختر در دو طبقه اصلی، شش طبقه فرعی و بیست کد طبقه بندی شد که طبقات اصلی آن شامل علل تعارضات و پیامدهای تعارض و طبقات فرعی شامل استقلال، شکاف بین نسلی، تعصبات فرهنگی و مذهبی و تبعیض­های جنسیتی، پیامدهای عاطفی روانی، پیامدهای تحصیلی، از داده‌ها استخراج شد. از یافته‌های پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که علل تعارضات والد-فرزندی ناشی ازدو مقوله ویژگی‌های نوجوانی از قبیل استقلال طلبی و رشد هویت فردی ارتباط زیاد با رسانه هاست که منجر به شکاف نسلی گشته و همچنین تعصبات فرهنگی و مذهبی علاوه بر موارد مذکور موجب تفاوت دیدگاه فرزندان با والدین و تعارض می‌گردد که تعارض و عاطفی-روانی پیامدهای تحصیلی را به‌دنبال دارد.
متن کامل [PDF 558 kb]   (۱۴۰ دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی خانواده
دریافت: 1403/1/22 | پذیرش: 1403/9/26 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb