مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 9 - ( آذر 1403/ پیاپی 102 1403 )                   سال 13 شماره 9 صفحات 70-61 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghian M, Barzegar Bafrooei K, Dehghani F. (2025). Predicting Students' Anxiety Based on Marital Satisfaction and Parents' Early Maladaptive Schemas. Rooyesh. 13(9), 61-70.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5411-fa.html
صادقیان مهدیه، برزگر بفروئی کاظم، دهقانی فهیمه. پیش‌بینی اضطراب دانش‌آموزان براساس رضایتمندی زناشویی و طرحواره‌های ناسازگار اولیه والدین رویش روان شناسی 1403; 13 (9) :70-61

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5411-fa.html


1- کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران.
2- دانشیار، دانشکدۀ روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. ، k.barzegar@yazd.ac.ir
3- دانشیار، دانشکدۀ روان­شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
چکیده:   (490 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیش­بینی اضطراب دانش­آموزان براساس رضایتمندی زناشویی و طرحواره­های ناسازگار اولیه والدین بود. روش پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی بود. جامعۀ آماری در این پژوهش شامل کلیه دانش­آموزان پایه دوم تا ششم ابتدایی ناحیه 1 و 2 شهرستان یزد در سال تحصیلی 1402-1401 و مادرانشان بودند، که براساس جدول مورگان، تعداد 384 نفر به روش نمونه­گیری خوشه­ای چند مرحله­ای تصادفی انتخاب شدند. دانش­آموزان به پرسشنامه­­ی اضطراب کودکان دبستانی اسپس  (SCAS، 2003) و مادران آنان به پرسشنامه های رضایت زناشویی انریچ (ENRICH، 1989) و طرحواره­های ناسازگار اولیه یانگ (YSQ-SF، 1988) پاسخ دادند. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد، از بین متغیرهای پیش‌بین، رضایت زناشویی، به صورت منفی و معنادار و طرحواره­های محرومیت هیجانی، رهاشدگی، استحقاق، اطاعت و بازداری هیجانی به صورت مثبت و معناداری قادر به پیش‌بینی اضطراب دانش­آموزان بودند (05/0p<). در مجموع این متغیرها 7/90 درصد از اضطراب دانش­آموزان را تبیین می­کند. با توجـه بـه نتایـج به دست آمده، نبود رضایت زناشویی و وجود طرحواره­های ناسازگار اولیه (محرومیت هیجانی، رهاشدگی، استحقاق، اطاعت و بازداری هیجانی) در مادران منجر به بروز علائم اضطرابی در فرزندانشان می­شود.
متن کامل [PDF 485 kb]   (251 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: مشاوره
دریافت: 1403/2/31 | پذیرش: 1403/4/8 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb