Sadeghian M, Barzegar Bafrooei K, Dehghani F. (2025). Predicting Students' Anxiety Based on Marital Satisfaction and Parents' Early Maladaptive Schemas.
Rooyesh.
13(9), 61-70.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5411-fa.html
صادقیان مهدیه، برزگر بفروئی کاظم، دهقانی فهیمه. پیشبینی اضطراب دانشآموزان براساس رضایتمندی زناشویی و طرحوارههای ناسازگار اولیه والدین رویش روان شناسی 1403; 13 (9) :70-61
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5411-fa.html
1- کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد، ایران.
2- دانشیار، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران. ، k.barzegar@yazd.ac.ir
3- دانشیار، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
چکیده: (490 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی اضطراب دانشآموزان براساس رضایتمندی زناشویی و طرحوارههای ناسازگار اولیه والدین بود. روش پژوهش حاضر توصیفی_همبستگی بود. جامعۀ آماری در این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پایه دوم تا ششم ابتدایی ناحیه 1 و 2 شهرستان یزد در سال تحصیلی 1402-1401 و مادرانشان بودند، که براساس جدول مورگان، تعداد 384 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تصادفی انتخاب شدند. دانشآموزان به پرسشنامهی اضطراب کودکان دبستانی اسپس (SCAS، 2003) و مادران آنان به پرسشنامه های رضایت زناشویی انریچ (ENRICH، 1989) و طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ (YSQ-SF، 1988) پاسخ دادند. نتایج رگرسیون چندگانه نشان داد، از بین متغیرهای پیشبین، رضایت زناشویی، به صورت منفی و معنادار و طرحوارههای محرومیت هیجانی، رهاشدگی، استحقاق، اطاعت و بازداری هیجانی به صورت مثبت و معناداری قادر به پیشبینی اضطراب دانشآموزان بودند (05/0p<). در مجموع این متغیرها 7/90 درصد از اضطراب دانشآموزان را تبیین میکند. با توجـه بـه نتایـج به دست آمده، نبود رضایت زناشویی و وجود طرحوارههای ناسازگار اولیه (محرومیت هیجانی، رهاشدگی، استحقاق، اطاعت و بازداری هیجانی) در مادران منجر به بروز علائم اضطرابی در فرزندانشان میشود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
مشاوره دریافت: 1403/2/31 | پذیرش: 1403/4/8 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10