Naghipour Z, Pali S. (2025). The effectiveness of cognitive behavioral game therapy on working memory, sustained attention, impulse control and aggression in hyperactive adolescents.
Rooyesh.
13(11), 125-134.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5431-fa.html
نقی پور زینب، پالی سمیرا. اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر حافظه فعال، توجه پایدار، کنترل تکانه و پرخاشگری در نوجوانان بیش فعال رویش روان شناسی 1403; 13 (11) :134-125
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5431-fa.html
1- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحدتنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران.
2- استادیار گروه مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، واحدتنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران. ، samirapali624@gmail.com
چکیده: (98 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازی درمانی شناختی رفتاری بر حافظه فعال، توجه پایدار، کنترل تکانه و پرخاشگری در نوجوانان بیش فعال بود. پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون _پس آزمون و گروه کنترل با مرحله پیگیری دوماه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه نوجوانان بیش فعال مراجعه کننده به مشاوره در شهر تنکابن در سال تحصیلی 1402-1403 بود. نمونه پژوهش شامل 30 نفر بود که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) گمارده شدند. برای جمع آوری دادهها آزمون رایانهای عملکرد پیوسته (CPT رازولد (1956)، آزمون حافظه فعّال دانیمن و کارپنتر (DCAMT)(1980)، پرسشنامه تکانشگری ویلکاکسون (WIQ) (1970)، پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (AQ، 1992) بود. دادهها با استفاده از روش تحلیل وواریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بن فرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد که تفاوت میانگین پیشآزمون با پسآزمون (اثر مداخله آموزشی) و تفاوت میانگین پیشآزمون با پیگیری (اثر زمان) در تمامی مؤلفهها معنادار بود (001/0>P) و تفاوت میان گروه مداخله و گروه کنترل از نظر میانگین نمرات متغیرهای حافظه فعال، توجه پایدار، کنترل تکانه و پرخاشگری در کل مراحل مطالعه معنادار است (001/0>P). بنابراین میتوان گفت روش بازی شناختی-رفتاری یکی از روشهای مؤثر در ارتقای حافظه فعال و توجه پایدار و کاهش تکانشگری و پرخاشگری نوجوانان بیش فعال است.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی خانواده دریافت: 1403/3/9 | پذیرش: 1403/4/22 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10