مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 11 - ( بهمن 1403/ پیاپی 104 1403 )                   سال 13 شماره 11 صفحات 164-155 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abedi E, Yousefi E, Khajepour L, Jokar S. (2025). The mediating role of academic anxiety emotion in the relationship between mindfulness and academic adjustment in students. Rooyesh. 13(11), 155-164.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5472-fa.html
عابدی الناز، یوسفی عماد، خواجه پور لیلا، جوکار سهیلا. نقش واسطه ای هیجان اضطراب تحصیلی در رابطه بین ذهن آگاهی با سازگاری تحصیلی در دانش آموزان رویش روان شناسی 1403; 13 (11) :164-155

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5472-fa.html


1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران. ، Emadyousefi30@gmail.com
3- استادیارگروه روانشناسی وعلوم تربیتی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
4- استادیار گروه ریاضی و آمار، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
چکیده:   (386 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه­ای هیجان اضطراب تحصیلی  در رابطه بین ذهن­آگاهی و سازگاری تحصیلی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی از نوع مدل­یابی ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانش­آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان بوشهر در سال تحصیلی 1402-1401بود که از میان آنها 257 نفر به عنوان نمونه آماری با روش نمونه گیری خوشه­ای تصادفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از مقیاس ذهن آگاهی دروتمن و همکاران (2018، AAMS)، مقیاس سازگاری دانش آموزان دبیرستانی سینها و سینگ (1993، AISS) و مقیاس هیجانات تحصیلی پکران و همکاران (2002، AEQ) استفاده شد. دادههای به­دست آمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیه­وتحلیل قرار گرفتند. بر اساس یافته­های پژوهش مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود. نتایج نشان داد که بین هیجان اضطراب تحصیلی و سازگاری تحصیلی رابطه منفی ومعناداری وجود دارد (01/0>p). همچنین مشخص گردید هیجان اضطراب تحصیلی در رابطه بین ذهن آگاهی و سازگاری تحصیلی دارای نقش واسطه­ای است (01/0>p). از یافته­های فوق می­توان نتیجه­ گرفت که به منظور افزایش سازگاری تحصیلی در دانش آبه هیجان اضطراب تحصیلی و ذهن آگاهی توجه شود.
متن کامل [PDF 582 kb]   (144 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی تربیتی
دریافت: 1403/3/29 | پذیرش: 1403/8/6 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2025 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb