Abedi E, Yousefi E, Khajepour L, Jokar S. (2025). The mediating role of academic anxiety emotion in the relationship between mindfulness and academic adjustment in students.
Rooyesh.
13(11), 155-164.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5472-fa.html
عابدی الناز، یوسفی عماد، خواجه پور لیلا، جوکار سهیلا. نقش واسطه ای هیجان اضطراب تحصیلی در رابطه بین ذهن آگاهی با سازگاری تحصیلی در دانش آموزان رویش روان شناسی 1403; 13 (11) :164-155
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5472-fa.html
1- دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران. ، Emadyousefi30@gmail.com
3- استادیارگروه روانشناسی وعلوم تربیتی، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
4- استادیار گروه ریاضی و آمار، واحد قشم، دانشگاه آزاد اسلامی، قشم، ایران.
چکیده: (386 مشاهده)
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی نقش واسطهای هیجان اضطراب تحصیلی در رابطه بین ذهنآگاهی و سازگاری تحصیلی بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی ساختاری بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهرستان بوشهر در سال تحصیلی 1402-1401بود که از میان آنها 257 نفر به عنوان نمونه آماری با روش نمونه گیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند. به منظور گردآوری اطلاعات از مقیاس ذهن آگاهی دروتمن و همکاران (2018، AAMS)، مقیاس سازگاری دانش آموزان دبیرستانی سینها و سینگ (1993، AISS) و مقیاس هیجانات تحصیلی پکران و همکاران (2002، AEQ) استفاده شد. دادههای بهدست آمده با استفاده از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و مدلیابی معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. بر اساس یافتههای پژوهش مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار بود. نتایج نشان داد که بین هیجان اضطراب تحصیلی و سازگاری تحصیلی رابطه منفی ومعناداری وجود دارد (01/0>p). همچنین مشخص گردید هیجان اضطراب تحصیلی در رابطه بین ذهن آگاهی و سازگاری تحصیلی دارای نقش واسطهای است (01/0>p). از یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت که به منظور افزایش سازگاری تحصیلی در دانش آبه هیجان اضطراب تحصیلی و ذهن آگاهی توجه شود.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی تربیتی دریافت: 1403/3/29 | پذیرش: 1403/8/6 | انتشار الکترونیک: 1403/11/10