مجله رویش روا‌ن‌شناسی از دادن گواهی‌های کاغذی معذور است. لطفا تقاضا نکنید. همه گواهی ها در صفحه شخصی کاربران موجود است.

سال 13، شماره 6 - ( شهریور 1403/ پیاپی 99 1403 )                   سال 13 شماره 6 صفحات 273-261 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fatemi M, Taher M, Maleki farab3 N, Mazinani A. (2024). The Effectiveness of Play Therapy on Communication Skills, Feelings of Loneliness and Educational Adjustment of Children with Hearing Impairment. Rooyesh. 13(6), 261-273.
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5492-fa.html
فاطمی معصومه، طاهر محبوبه، ملکی فاراب ندا، مزینانی افسانه. اثربخشی بازی‌درمانی بر مهارت‌های ‌ارتباطی، احساس تنهایی و سازگاری ‌تحصیلی کودکان با آسیب‌ شنوایی رویش روان شناسی 1403; 13 (6) :273-261

URL: http://frooyesh.ir/article-1-5492-fa.html


1- دانشگاه آزاد شاهرود
2- استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
3- استادیار گروه اخلاق، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، malekineda59@yahoo.com
4- دانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی
چکیده:   (83 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازی­درمانی بر مهارت‌های ­ارتباطی، احساس ­تنهایی و سازگاری ­تحصیلی کودکان با آسیب ­شنوایی بود. روش پژوهش نیمه­آزمایشی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمام دانش­آموزان با آسیب ­شنوایی در دامنه سنی ۶ تا ۱۲ سال شهر دامغان در سال تحصیلی ۱۳۹9-۱۳۹8 بودند که ۱۶ نفر از آنها  با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به‌تصادف در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه ۸ نفر) گمارده­ شدند. جهت سنجش متغیرها از پرسشنامه‌ تجدیدنظر شده مهارت‌های ارتباطی کوئین­دام (QCST-R)، مقیاس تجدیدنظر شده احساس ­تنهایی راسل، پپلاو و کاترونا (R-UCLA) و پرسشنامه سازگاری تحصیلی تیگز، کلارک و تورپ استفاده­ گردید و مداخلات بازی­درمانی به‌صورت ­گروهی برای گروه آزمایش طی ۱۲ جلسه ۴۵ دقیقه­ای در واحد توان‌بخشی بهزیستی اجرا گردید. برای بررسی فرضیه‌های پژوهش از تحلیل کوواریانس چندمتغیری در محیط نرم­افزاری ۲۲­­­­_SPSS استفاده ­شد. نتایج پژوهش حاضر نشان ­داد میانگین گروه آزمایش در پس­آزمون مهارت­های­ زندگی و سازگاری ­تحصیلی و احساس ­تنهایی متفاوت بود. درواقع بازی­درمانی بر افزایش مهارت‌های ­ارتباطی و مؤلفه­های آن (توانایی دریافت و ارسال پیام، کنترل عاطفی، مهارت گوش دادن، بینش نسبت به فرایند ارتباط و ارتباط توأم با قاطعیت) و نیز سازگاری ­تحصیلی کودکان با آسیب­ شنوایی اثرگذار بود (۰۱/۰>p همچنین بازی­درمانی بر کاهش احساس ­تنهایی این کودکان مؤثر بود (۰۱/۰>p). پیشنهاد­ می­شود از بازی­درمانی شناختی­­_ رفتاری با اجرای گروهی جهت بهبود مهارت‌های ارتباطی و افزایش سازگاری ­تحصیلی و کاهش احساس ­تنهایی کودکان با آسیب ­شنوایی استفاده­ گردد.
 
متن کامل [PDF 866 kb]   (41 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: روانشناسی بالینی
دریافت: 1403/4/8 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار الکترونیک: 1403/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به نشریه علمی رویش روان شناسی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ)

Designed & Developed by : Yektaweb