Fatemi M, Taher M, Maleki farab3 N, Mazinani A. (2024). The Effectiveness of Play Therapy on Communication Skills, Feelings of Loneliness and Educational Adjustment of Children with Hearing Impairment.
Rooyesh.
13(6), 261-273.
URL:
http://frooyesh.ir/article-1-5492-fa.html
فاطمی معصومه، طاهر محبوبه، ملکی فاراب ندا، مزینانی افسانه. اثربخشی بازیدرمانی بر مهارتهای ارتباطی، احساس تنهایی و سازگاری تحصیلی کودکان با آسیب شنوایی رویش روان شناسی 1403; 13 (6) :273-261
URL: http://frooyesh.ir/article-1-5492-fa.html
1- دانشگاه آزاد شاهرود
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران
3- استادیار گروه اخلاق، دانشکده معارف و اندیشه اسلامی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، malekineda59@yahoo.com
4- دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
چکیده: (83 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی بازیدرمانی بر مهارتهای ارتباطی، احساس تنهایی و سازگاری تحصیلی کودکان با آسیب شنوایی بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمام دانشآموزان با آسیب شنوایی در دامنه سنی ۶ تا ۱۲ سال شهر دامغان در سال تحصیلی ۱۳۹9-۱۳۹8 بودند که ۱۶ نفر از آنها با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهتصادف در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه ۸ نفر) گمارده شدند. جهت سنجش متغیرها از پرسشنامه تجدیدنظر شده مهارتهای ارتباطی کوئیندام (QCST-R)، مقیاس تجدیدنظر شده احساس تنهایی راسل، پپلاو و کاترونا (R-UCLA) و پرسشنامه سازگاری تحصیلی تیگز، کلارک و تورپ استفاده گردید و مداخلات بازیدرمانی بهصورت گروهی برای گروه آزمایش طی ۱۲ جلسه ۴۵ دقیقهای در واحد توانبخشی بهزیستی اجرا گردید. برای بررسی فرضیههای پژوهش از تحلیل کوواریانس چندمتغیری در محیط نرمافزاری ۲۲_SPSS استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد میانگین گروه آزمایش در پسآزمون مهارتهای زندگی و سازگاری تحصیلی و احساس تنهایی متفاوت بود. درواقع بازیدرمانی بر افزایش مهارتهای ارتباطی و مؤلفههای آن (توانایی دریافت و ارسال پیام، کنترل عاطفی، مهارت گوش دادن، بینش نسبت به فرایند ارتباط و ارتباط توأم با قاطعیت) و نیز سازگاری تحصیلی کودکان با آسیب شنوایی اثرگذار بود (۰۱/۰>p)، همچنین بازیدرمانی بر کاهش احساس تنهایی این کودکان مؤثر بود (۰۱/۰>p). پیشنهاد میشود از بازیدرمانی شناختی_ رفتاری با اجرای گروهی جهت بهبود مهارتهای ارتباطی و افزایش سازگاری تحصیلی و کاهش احساس تنهایی کودکان با آسیب شنوایی استفاده گردد.
نوع مقاله:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
روانشناسی بالینی دریافت: 1403/4/8 | پذیرش: 1403/6/10 | انتشار الکترونیک: 1403/6/10